Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Drop penge og pc og tag ud i naturen

Lea Porsager er gået fra egotrip til paranoia i årets skulpturelle oplevelse
Kultur
25. marts 2011
Lea Porsagers værk er en del af et eksperiment, der tager udspring fra Rudolf Steiners kontroversielle idé om en indre dobbeltgænger.

Lea Porsagers værk er en del af et eksperiment, der tager udspring fra Rudolf Steiners kontroversielle idé om en indre dobbeltgænger.

Henningsen Contemporary

Bedømmelse: 5/6

Vi fedter i vores telefon. Vi skændes i vores forhold. Vi spørger, hvordan vi har det i clairvoyancen.

Vi køber status. Vi ordner hår. Vi går ud. Vi får sammenbrud. Vi går på Facebook.

Vi tænker kun lidt ad gangen, planlægger kun en smule, tror ikke på noget, alt kan købes, alt kan opleves. Alt lid sættes til teknologien. Og hvis vi synes, det bliver for overfladisk, er vi kun et klik og en tussebasse fra mindfulness og enhver åndelig indsigt.

Kære læser, kære indbygger i det 21. århundrede. Du har kun én Gud. Og han hedder Ahriman.

En falsk Messias

Først kom gode Lucifer, han gav os vores frie vilje, da han forførte Eva med et æble. Uden ham havde vi været slaver den dag i dag. Så kom Kristus for at skabe balance, fordi han vidste, at vi 2000 år efter ville få besøg af Lucifers dobbeltgænger, mr. ondskab, Ahriman, den faldne ærkeengel, der som en falsk Messias er kommet for at forføre os med kapitalisme og materialisme, der luller os ind i en bevidsthed af selvtilfredshed og tro på egne evner, der vil føre os ud af friheden og lukt i hans arme. Farvel liv, goddag maskinsamfund.

Ahriman virker ifølge Rudolf Steiner i den elektromagnetiske stråling.

Solen er også elektromagnetisk. I en 11-årig cyklus skaber den færre eller flere solpletter, der skaber magnetisme, der sammen med månen trækker os ud af form og skaber højvande og skruer op og ned for temperaturerne.

Svalbard er en Mars-lignende øgruppe i det nordlige Norge, der er mere påvirket af rummet end resten af jorden. På Svalbard ligger der en spøgelsesby, der hedder Pyramiden. Den viser sig for Lea Porsager under en hypnose, hvor hun forsøger at finde sin indre dobbeltgænger, den endnu ikke fysisk manifesterede Ahriman, den kolde hersker, der bor hemmeligt i os, fordi de okkulte broderskaber har holdt deres viden om Ahriman skjult.

Et freakshow

Men der findes mere i de okkulte broderskaber, skal det vise sig, da Lea Porsager sætter organisationerne under lup! Lea Porsager finder skrifterne 'Cry of The 30 Aethyrs'. Og skriget fra den 16. åndeskabning af de 30, får hende til at spærre øjnene op. For i fuldmånens skær kommer en kvinde med en krone på hovedet ridende på en tyr. Ifølge de okkulte skrifter hedder kvinden LEA ...

Lea Porsagers værker er et freakshow. Det er chok i spøgelsestoget. Og endnu et stop på turen inden de forløsende døre og den ventende candyfloss har åbenbaret sig hos Henningsen Contemporary.

Denne gang er vi blevet lukket indenfor hos en skuffet og paranoid Lea. Først blev hun træt af sig selv, og så fejlede det projekt, der skulle have gjort hende lykkelig.

Lea havde bestilt en genstand på et kilo opsamlet ved SG2-antennen fra Kongsberg Satellite Services på Svalbard. Regningen er også trykt på invitationskortet til udstillingen. Lea vil nemlig gerne ud over egoet. Hun vil have en pause fra besættelsen af sig selv, jagten på sin dobbeltgænger, og al den hypnose har efterladt hende med en erkendelse af, at hun kun jagtede Ahriman for at blive fri for sig selv. Hun jagtede altså friheden. Men i stedet for at vende sig mod Kristus, vendte Lea sig mod den fysiske manifestation af Ahriman, manden der som sagt virker i det elektromagnetiske felt. Og hvor går man hen for at finde en sådan skikkelse? Svalbard selvfølgelig, jordklodens pluspol.

Lea fik sin genstand. Et kilo Ahriman. Det, hun ikke selv kunne levere, fik hun hos Kongsberg Satellite Services. Det skulle hun aldrig have gjort. Ligesom menneskeheden, når den overgiver sig fuldstændig til Ahrimans teknologiske og materialistiske paradis på jord, hvor al frihed er underlagt kontrol, og hvor kærlighed er sat i system, vil opdage, at den er blevet tømt for frihed og mening, så er det også ved at gå op for Lea, at denne nye forførende verdensorden intet sandt har at tilbyde.

Hun troede, at hun endelig skulle opleve sand lykke. Hun oplevede end ikke ulykke. Den åndelige rejse, hun var blevet stillet i udsigt, eksisterede ikke.

Åndelig deroute

Her begynder udstillingen, Leas paranoia har taget over, hun har anbragt et enormt 13 meter langt kryds af jern i øjenhøjde midt i lokalet for at undgå, at rummet skal blive mast eller trukket fra hinanden. Hun forveksler sine indre storme med solvindene. Hendes åndelige deroute og det kaos, solens enorme kræfter efterlader, har hun gestaltet i et horisontalt afstivningskryds, der er placeret i øjenhøjde og foran indgangsdøren, man kan knap nok manøvrere rundt derinde og slet ikke komme sikkert ind og ud, og at se hinanden i øjnene er umuligt. Hun er bedøvet af det materielle og løftet om det lette liv, men er vågnet i narkosen og kan mærke, at hun tog alle de forkerte valg. Og der er intet, hun kan gøre, imens hun venter på tilintetgørelsen. Uanset hvor stor en soldaterafstivning hun kan fremmane, er det kun et spørgsmål om tid, før hun bliver mast.

Udstillingen består desuden af tre tekster. Én om solen, en om genstanden og én om solvindenes indflydelse. Derudover vises der optagelser fra satellitten Hinode, der følger solens magnetiske felter.

Lea Porsager er mere fascineret af Rudolf Steiner, end man kan forvente, at hverdagsbeskueren kan forstå. Men på et andet abstrakt plan er der også en del at hente i forhold til, i hvilken retning vi retter blikket. Selvfølgelig er udstillingen ikke en kritik af Facebook og nymodens teknologi, og man forlader heller ikke galleriet som nyokkult, men det er dog værd at overveje, om den vej, man har taget, fører en tættere på anæstesien eller på virkelige relationer.

Det første kan virke forførende og virker også dulmende i begyndelsen. Det sidste er meningsfyldt.

Celestial Body — Disrupted nerve fluid and crossed shock waves hos Henningsen Contemporary, Fredericiagade til og med i morgen, lørdag den 26. marts

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her