Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Get Low

’Get Low’ er en velspillet, lunt humoristisk følefilm, der har lidt af det hele, men til sidst ikke for alvor noget
’Get Low’ er en velspillet, lunt humoristisk følefilm, der har lidt af det hele, men til sidst ikke for alvor noget
Kultur
31. marts 2011

Der er tre publikumsvenlige ideer i Titanic-fotograf Aaron Schneiders debut Get Low. Den første er den med landsbyens monster — I ved, den skydegale eneboer i skovhytten, som er så slemt et rygte, at små drenge brækker sig af skræk, når de ser ham. Den anden er om at have gjort noget så uigenkaldeligt forfærdeligt, at man nægter sig selv bod og tilgivelse. Den tredje er med den ur fascinerende, narcissistiske forestilling om at ville overvære sin egen begravelse.

Disse tre ideer er samlet i den 'sande historie' om eneboer Felix Bush, som bag det vilde skæg har Robert Duvalls lune øjne til at titte betryggende frem.

Get Low er sådan en velspillet, lunt humoristisk følefilm, der med effektive dramatiske anslag har lidt af det hele, men til sidst ikke for alvor noget. Vi går fra let replikkomik med Bill Murray som slesk bedemand til Felix' bævende livtag med fortiden — og smukke Sissy Spacek. Til den sluttelige begravelsesfest hænger ideerne ikke sammen. Landsbyboerne bliver en sær kulisse for Felix' bekendelse af en alt for lettilgivelig synd. Hvorfor kunne han ikke have været en ægte satan? Man kan ikke for alvor grave sig ned i sindets mørkeste afkroge, når det hele samtidigt skal føles så godt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her