Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Gys og gru i primetime er kun jævnt spændende

Første afsnit af Elsebeth Egholms tv-thriller er en barskrabet sag. Lige akkurat spændende nok til at se videre på, men hør ... politistationen burde jo stå på den anden ende
Laura Bach som vicekriminalkommissær Katrine Ries Jensen og Jakob Cedergren som psykiater Thomas Schaeffer i TV 2's nye danske krimiserie 'Den som dræber'.

Laura Bach som vicekriminalkommissær Katrine Ries Jensen og Jakob Cedergren som psykiater Thomas Schaeffer i TV 2's nye danske krimiserie 'Den som dræber'.

TV 2

Kultur
14. marts 2011

TV 2 tager nu igen konkurrencen op med Danmarks Radio om seernes opmærksomhed i prime time søndag aften. I aftes var der premiere på det første af ti afsnit, som hænger sammen to og to. Bag Den som dræber står et par erfarne svenske producenter, Jonas Allen og Peter Bose, som har været med til at gøre skandinaviske serier som Beck, Wallander og Varg Veum til vellykkede, solide seermagneter.

Seriemord er der ikke mange af i det danske kriminalfelt, men i britisk og amerikansk fiktion på tv og film er det en yndet forbrydelse. Den danske serie, udtænkt af bestsellerforfatteren Elsebeth Egholm, holder sig ikke tilbage. Fire lig er fundet nedgravet i en vinterklædt skov, og snart er der fem. Det kan vise sig klogt at sende ens børn i seng, da gys og gruniveauet er skruet lidt højere op end sædvanligt - selvom de sikkert vil insistere på at se med.

Vicekriminalkommissær Katrine Ries Jensen får overdraget sagen, mens hun træner i en boksering. Det skal vise, at hun bogstaveligt talt er hårdtslående, og der går heller ikke lang tid, før hun ved gerningsstedet skyder på en mand, der selv har trukket pistolen. Så bliver hun taget af sagen, men kan ikke slippe den.

Lidt for meget

Da hun har overholdt reglementet, får hun den imidlertid hurtigt tilbage. En blind ende, der kun have fortjent mere suspense. Endimensionalitet kendetegner åbningsafsnittet, der meget bliver en demonstration af, hvordan politiet arbejder, lidt for meget. Det er adskilligt med retsmedicinerens afdækning, og en profilekspert, en psykiater, får også sit udi det faglige. Efterforsker Ries Jensen vil gerne have ham med på holdet. Det er chefen ikke meget for, men hun får ham, og de to udgør så detektivparret.

Chefen har ingen fidus til hans kunnen og truer ham med, at hvis han ødelægger det for den talentfulde efterforsker, så vil han personligt ødelægge psykiateren. Så er det pres plantet!

Der er ingen hvem-gjorde-det-spænding. Vi ser nemlig morderens ansigt, mens han udfører sin udåd, så det må mere blive et spørgsmål om at finde frem til ham. To ufuldendte mordforsøg, det ene på vicekriminalkommissæren selv, bliver cliffhangeren.

Kompleksitet savnes

Profilekspert, retsmediciner, cliffhanger og en kvindelig kommissær er velkendte elementer, så hvad er det særlige? Ikke så meget endnu, men måske det enstrengede, at vi er meget omkring efterforskerduoen, som om de næsten er alene i verden.

Det hele virker barskrabet. Sparenærighed? Normalt vil en politistation stå på den anden ende, hvis en seriemorder er løs, med alle mand på overarbejde. Det får man ikke indtryk af her - bortset fra en enkelt bemærkning fra chefen om, at man gerne vil se resultater. Der savnes kompleksitet samt liv og miljø omkring de to. Hvis det er der, ser vi det i al fald ikke.

Men lad os opleve. Trods alt spænding nok til at se videre næste søndag. Vi må have frem, hvor 'kunstneren' bag seriemordene er. Laura Bach, der har fået chancen som Katrine Ries Jensen, gør det overbevisende cool. Ved sin side har hun to stærke skuespillere, Jacob Cedergren, der især huskes fra Edderkoppen, og Lars Mikkelsen, der huskes fra så meget. De øvrige medvirkende er ikke rigtigt trådt i karakter. Lydarbejdet er utilfredsstillende. Flere replikker går tabt.

Den som dræber. Hovedforfatter: Elsebeth Egholm. Konceptuerende instruktør: Birger Larsen. Producenter: Jonas Allen og Peter Bose. TV 2 søndag aften kl. 20

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Text TV side 399 giver danske undertekster, selvom stavekontrollen mange gange svigter, men trods alt bedre end gætte sig til hvad der siges.

Skuespillerne har en stor del af skylden, da de fleste taler usædvanlig hurtig og utydeligt og det kan selv den bedste teknologi ikke rette op på.