Læsetid: 5 min.

Lokket til sex

Margaux Fragosos selvbiografi, Tiger, Tiger, handler om, hvordan forfatteren som syvårig blev lokket ind i en syg spiral af sex, kærlighed, omsorg og misbrug, der først stoppede 16 år senere. Bogen har vakt vild debat i USA pga. beskrivelsen af sexscener mellem barn og voksen
25. marts 2011

WASHINGTON DC »Du er min skytsengel; glem, hvad resten af verden vil sige, de vil aldrig forstå, og de vil sige, at det er forkert. Glem alt andet end os; vi er de eneste to mennesker, der betyder noget her i verden, du og jeg. Jeg elsker dig betingelsesløst.«

Sådan lyder det, da 52-årige Peter Curran inviterer otteårige Margaux Fragoso ned i sin kælder for at fejre sin fødselsdag. Ordene falder, før Margaux tilbyder den ældre mand oralsex for første gang. Det gør hun for at glæde ham, for han betyder alt for hende. Året før sagde hun nej »jeg kan da ikke kysse det sted, hvor tis kommer fra«; og selv om han var skuffet, accepterede han det:

»Hvis du ikke har lyst, skat, til at gøre mig den tjeneste, så er det op til dig.« Efter et stykke tid ændrer hun holdning, for hun vil gerne glæde sin bedste ven. Især på hans fødselsdag.

Det efterfølgende tætte erotiske forhold varer i 17 år, indtil Peter Curran begår selvmord, 66 år gammel. De to har mødt hinanden året før ved en offentlig swimmingpool. Margaux Fragoso er enebarn, og hendes mor ryger ind og ud af lukkede institutioner med forskellige diagnoser som bipolar forstyrrelse og depression. Faderen, en hårdtarbejdende indvandrer fra Puerto Rico, er juveler, hidsig, fordrukken og rasende over at være fanget i et ægteskab med en syg kvinde. Med andre ord ikke meget af et barndomshjem og ikke meget at være glad for.

Et paradisland

Alt det ændrer sig radikalt, da den lille pige møder Peter Curran. En excentriker, mener familien først. En mand, som bebor en villa sammen med sin ekskæreste og hendes drenge. En mand, der virker lige så varm, liberal og forstående, som Margaux Fragosos forældre er fordømmende og kølige over for en datter, der hungrer efter forståelse og kærlighed.

Currans hus er et paradis for børn, fyldt med liv og glade dage, med eksotiske kæledyr, musik og gynger i den vildtvoksende baghave. Inden længe kommer den lille pige og hendes mor på besøg flere gange om ugen. Faderen er ikke begejstret, men moderen er lettet over at få hjælp til at passe et barn, hun ikke forstår og finder sært krævende. Og Curran, en erfaren pædofil med flere års misbrug af både egne børn og plejebørn, forelsker sig håbløst i Margaux. Han overvælder hende med opmærksomhed og skaber et perfekt fantasiland for kun de to, et univers, der ender som stærkt vanedannende for pigen.

Forklædt som bøddel

Historien er uhyggelig, fordi den på perfekt vis illustrerer, hvorfor pædofile kan hævde, at børnene nyder den seksuelle kontakt og selv vil. Der er mange eksempler på, at det hen ad vejen er den 10-årige, den 12-årige og den 14-årige Margaux, der presser på. Det er hende, der vil se homoseksuelle pornofilm. Det er hende, der presser på for at få gennemført det første samleje et par år efter fødselsdagfesten i kælderen, hvor moderen intetanende sidder ovenpå og taler i telefon.

Det er også pigen, der skaber fantasifiguren Nina, da hun til sin fortvivlelse begynder at udvikle sig tidligt og få bryster og pubeshår, hår som hun omhyggeligt skraber af med sin fars barberkniv, fordi Peter i virkeligheden kun er til små piger. »Otte år er den perfekte alder,« siger han, der finder hendes kønsorganer så perfekt smukke og hårløse.

Og Nina er en bitch. Hun kommanderer rundt med Peter, men kalder ham far. Hun vil straffes, og hun vil bestemme. Hun har den efterhånden gamle og med tiden tandløse mand i sin magt, føler hun, selv om alle ydre alarmklokker fortæller, at pigen i virkeligheden har udviklet en blanding af posttraumatisk stresssyndrom og Stockholmditto. Hendes karakterer i skolen sejler nedad. Den smukke og ikke uintelligente pige har ingen venner, bliver drillet og kaldt retarderet. Da forældrene får mistanke om, at noget er galt og holder hende væk fra Curran i næsten to år, reagerer hun rasende med sultestrejke. Hun kaster op og taber sig 15 kilo, men børnelægen mener, at den 10-årige pige nok blot er kommet i puberteten tidligt, og at det »altid er belastende«.

Længslen efter Lolita

Til sidst giver faderen efter, især efter et besøg af socialforvaltningen med omfattende spørgsmål til Margaux bliver mødt med absolut afvisning af den da 12-årige pige og hendes mor. Relationen bliver genoprettet, og det umage par glider længere og længere ind i en perverteret relation, hvor Curran fungerer som Margaux far, elsker, støttepædagog, ven og på sær vis også fange. For da den unge pige for alvor bliver til kvinde, mister han i virkeligheden fascinationen af hende og begynder at begrave sig i billeder og mindealbum af den lille pige, han faldt for. Men da er Margaux stålsat besluttet på, at forholdet skal fortsætte, og hun tvinger den gamle mand videre, selv om han på det tidspunkt er mest stemt for at stoppe. »Måske skal du finde en på din egen alder,« foreslår han, og det gør hun, men kun på skrømt. Forholdet stopper først, da han begår selvmord.

En helende biografi

At forfatteren er kommet ud på den anden side og har formået at begå denne unikke bog, der fortæller historien som den var, men som samtidig formår at reflektere over, hvad der skete, er et af livets små mirakler. Lige så at Fragoso i dag lever i et lykkeligt ægteskab og er mor til en datter, der, som hun siger, beviser, at »min families fortælling om misbrug stopper med mig.« Det viser sig nemlig, at Fragosos mor også blev forulempet som barn, uden at nogen greb ind.

Tiger, Tiger er selvbiografi, der illustrerer, hvordan skadede sjæle kan heles gennem fortællingens kraft. Det er også en fortælling om psykoser og om, hvor sårbare og udsatte skadede børn kan være, når først en øvet pædofil strækker sit net af fortryllelse ud. Endelig humaniserer den til en vis grad den pædofile ved loyalt at gengive dennes forkvaklede og i egen forstand progressive tilgang til sex mellem voksne og børn.

Det sidste har vakt vild debat i USA, men der skal ikke være tvivl om, at selv om Margaux Fragoso ender med at elske Peter og ikke selv er i stand til at bryde forholdet, så er hendes modige selvbio-grafi klar i mælet: Pædofile er syge og forstyrrede misbrugere, der efterlader deres ofre med dybe sår og skader på sjælen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Majbritt Nielsen
Majbritt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu