Læsetid: 1 min.

Mother

Der er meget at hente i det sydkoreanske drama ’Mother’, der giver ordet 'morsyg' en stribe nye betydninger
10. marts 2011

Den mørkest tænkelige side af forestillingen om familiesammenhold for enhver pris er noget af det, der udforskes i det aparte og ambitiøse sydkoreanske mor(d)mysterium Mother. En retarderet 27-årig mand lever i et incestuøst forhold med sin mor, og da en promiskuøs ung pige findes myrdet, arresteres han for udåden. Men kunne den faktiske gerningsmand ikke være eksempelvis hans attitudemæssigt udfordrede ven Jin-tae? Mor sætter gang i en privat efterforskning, som snart trækker blodige spor gennem lokalsamfundet.

Selv om Bong Joon-hu afgjort er den type filmmager, der kan tænke frit og uden for kassen, sporer man her en form for dialog med David Lynch.
Mothers måske mest nervepirrende scene ligner således en slags omvendt udgave af den temmelig frie og i sandhed urovækkende tolkning af Freuds urscene i Blue Velvet, en anden amatørdetektivhistorie. For slet ikke at nævne et møde på en karaokebar, der fuldt matcher nogle af Lynchs mest mareridtsagtige, men samtidig mod alle odds morsomme øjeblikke. I samme scene slås det fast, at Motherogså er en film om klasseforskel og mere specifikt elitens foragt for de mindre velstillede. Der er med andre ord en hel del at hente i dette værk, der altså giver ordet 'morsyg' en stribe nye betydninger, som folk med sans for benhård humor utvivlsomt vil forstå at værdsætte.