Læsetid: 2 min.

Trykluft i trusserne

Koreografen Palle Granhøj leger med balloner mellem benene og med døden i armbøjningerne. Danset af muskelmænd, der konkurrerer på biceps og humor til Mahler-musik lige fra metroen
Som fod i øjet og biceps på låret - hos Palle Granhøjs '2Men2Mahler' er den maskuline humor i top i Dansehallerne.

Som fod i øjet og biceps på låret - hos Palle Granhøjs '2Men2Mahler' er den maskuline humor i top i Dansehallerne.

Per Victor

5. marts 2011

Mandehormonerne stinker i 2Men2Mahler. Palle Granhøj og scenografen Per Victor har opbygget et råt univers uden scenografi - scenen er kun en gulvplads omgivet af nøgne vægge og et par håndværkerlamper, der slæbes hen over gulvet.

Omtrent lige så hyggeligt som at vente i metroen. Så begynder bratschisten Robert Karlsson at stryge hen over strengene under sit fipskæg. Det lyder også lidt metroagtigt.

Flamencosangeren Thierry Boisdon falder i med sin smukke stemmeglød, og musikken får en intens klang, der er mere iørefaldende end dens renhed. Det er lieder, dette her. Mahler-Lieder om smerte og død.

Foran musikerne slæber to ungersvende rundt på arbejdslamperne. Og så begynder de ellers at bevæge sig. Jannik Elkær Nielsen og Kristoffer Louis Andrup Pedersen pisser ikke over kors. Men ellers gør de stort set alt det, som fyre kan finde på for at blære sig over for hinanden.

'Gør det selv'-æstetik

Deres muskler glinser af sved, og de er stærke nok til at kunne optræde i cirkus. Særligt muntert er et nummer, hvor de faktisk akkompagnerer musikerne ved at svuppe med deres anselige biceps i takt til musikken. Det er hylende grinagtigt. Og blæret.

Granhøjs æstetik er jordnær. Frem kommer trykluftspusteren fra fars værktøjsrum.

Og så bliver der pustet luft i hud og lemmer - og i de aflange balloner, der hele tiden ender nede i trusserne på fyrene. For hvis er størst? Det går der meget tid med - og megen latter.

Luften presses dog også ind i knæhaser og mellem balder, og hænder presses mod kindben og brystkasser. Det er slagsmål, det her. Selv om det er for sjov. De to toptrimmede dansere, der også går under navnet Don Gnu, har tydeligvis været medkoreografer på både dansen og hver eneste hårdføre joke.

Da trykluftsmaskinen for eksempel bruges som hæftepistol til at clipse den ene fyr fast på en dør med, så bliver der godt gang i en munter-lummer s/m-stemning for 'gør det selv'-folk.

Men ingen konkurrence er tilsyneladende disse fyre fremmed. Alligevel får Granhøj samlet stemningen ind til sidst, så sorgen fra Mahlers musik kommer med ind i denne mandedyst. Så døden danser med - og så stavkampen mellem de to muskelmænd også bliver til deres eget spejlbillede af kampen mod døden.

Og pludselig bliver det både smukt og bevægende at være i metroen. Granhøjs Cohen-forestilling, Dance Me to the End of Love, beskrev kærligheden, der møder døden. Denne Mahler-forestilling beskriver musklerne, der introduceres til døden gennem musikken.

Upatetisk, maskulint, råt og ironisk. Så bare kom an, drenge: Hvis er størst? Alle hjælpemidler er tilladt.

2Men2Mahler. Koreografi: Palle Granhøj. Musik: Gustav Mahler. Scenografi: Per Victor. 60 min. Granhøj i Dansehallerne. Danses også på Klosterport i Århus den 8-9. marts. Derefter på turné.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu