Læsetid: 5 min.

Den danske Don Juan er en doven scorekarl

Den danske Don Juan har det skidt. Forførerens umådeholdne livsappetit harmonerer dårligt med danskernes nivellerende navlepilleri, lyder vurderingen. I Kasper Holtens operafilm 'Juan' og i Mungo Parks urpremiere på 'Forførerens Dagbog' får den magelige dansker en opsang
Den danske mand mangler noget, når det kommer til forførelse. Heldigvis kan han søge bistand hos Søren Kierkegaard, der skrev 'Forførerens Dagbog', som nu sættes op for første gang på Mungo Park.

Den danske mand mangler noget, når det kommer til forførelse. Heldigvis kan han søge bistand hos Søren Kierkegaard, der skrev 'Forførerens Dagbog', som nu sættes op for første gang på Mungo Park.

Mungo Park

16. april 2011

»At digte sig ind i en Pige er en Kunst, at digte sig ud af hende er et Mesterstykke«, lyder det fra Johannes Forføreren, som i Mungo Parks aktuelle opsætning af Forførerens Dagbog skiftevis er hin enkelte og fem Johannes'er på række. Forestillingen er baseret udelukkende på Kierkegaards egne ord, og ord er der masser af i den kierkegaardske kortlægning af forførelsens anatomi. Som i Kasper Holtens aktuelle nyfortolkning af Don Juan-myten i operafilmen Juan leverer Mungo Park med Forførerens Dagbog et los bagi til den dovne danske scorekarl.

Ifølge sexeksperten Jakob Olrik et tiltrængt et af slagsen. For den sande forfører er blevet en sjælden race i dagens Danmark. Nutidens unge mænd er nemlig alt for forhastet i jagten på det hurtige scorefix på nettet eller på baren mellem 23 og 02.

»Forførelsen har det elendigt i Danmark. Hvor man i mange andre storbyer har en meget veludviklet forførelseskultur, handler det herhjemme ofte om den hurtige scoring. Vi gider ikke den langsomhed, som forførelsen kræver,« siger Jakob Olrik.

I program-serien I seng med DR2 giver han råd og vejledning om alt fra jordnære anliggender som at 'variere sit stød' og være 'fræk med fingeren' til mere luftige sager som at 'bevare kærligheden' og 'forføre hende'. Ifølge Jakob Olrik er forførelsens grundlov enkel: »Vær nærværende. Brug veninderne. Find det svage punkt. Hold fokus på processen. Overrask«.

Det moderne menneske

Enkelt og så alligevel ufattelig komplekst. For at komme nærmere en forståelse af forførelsens ædle kunst er Information taget med vor tids Johannes Forføreren til Allerød. Trods det fine forårsvejr næppe klodens mest forføreriske plet, men derimod hjemsted for teateret Mungo Park, som i dag har premiere på Forførerens Dagbog.

Og selvom forførelsen i snæver forstand er trængt i dagens Danmark, så er æstetikeren Johannes Forføreren ifølge Martin Lyngbo også en større fortælling om tilblivelsen af det moderne menneske, for hvem alt er genstand for refleksion, nydelse, forbrug og tvivl. Selv det allermest sårbare og skrøbelige, som findes mellem to mennesker.

»Johannes Forføreren indvarslede en ny tid. Han var Københavns første forfører. I dag har han befolket kloden. I den forstand har forføreren vundet,« siger Martin Lyngbo.

Derfor rummer stykket ifølge ham også et bredere kulturkritisk potentiale uden dog på nogen måde at være politisk teater. Kierkegaard angår først og fremmest den nøgne eksistens. Og netop derfor er Kierkegaard ifølge Lyngbo særdeles velegnet til teater.

»Kierkegaard henvender sig til hin enkelte. Og i Forførerens Dagbog handler det også om individets møde med sig selv. I teatret er hin enkelte lig med publikum. Fra scenen kan skuespillerne henvende sig direkte til publikum på samme måde, som Johannes Forføreren henvender sig til sin dagbog,« siger Martin Lyngbo.

Hold igen

Efter at have sundet sig ovenpå knap to timers ordrig henvendelse til hin enkelte, er Jakob Olrik i stødet til igen at udfolde sig om forførelsens hemmeligheder. Ifølge sexeksperten har forførelsens akt flere paralleller til det tantriske princip.

»Hemmeligheden ved forførelsen er hele tiden at stoppe. Lige inden forløsningen. Det er præcis det samme som med tantra-sex. Man behøver jo ikke altid at køre den i mål. Det er langt mere interessant at bevæge sig rundt om målet. Forførelsen består i at holde spillet i gang,« siger Jakob Olrik.

Og lige netop dét forstår det moderne menneske ikke, mener han. For ham er forførelsen blevet et fix, som skal afsluttes igen og igen.

»Det moderne menneske er blevet afhængig af at score. Så mange som muligt og så hurtigt som muligt. Helst hver fredag mellem 23 og 02. Men den sande forførelse er ikke tidsafgrænset og formaliseret. Den er altid uformel og overraskende,« siger Jakob Olrik.

Derfor giver han heller ikke meget for den dating-kultur, som breder sig med lynets hast. For selvom den tvinger folk til at gøre sig lidt mere umage med kurmageriet, så er det ifølge ham en alt for systematiseret forførelse, som umuliggør den nødvendige spontanitet.

»Dating-forførelsen er meget umaskulin. Man spiller på de sikre kort. Uden risiko. Men kvinder forføres netop af mandens mod. Den maskuline forfører går ud på gaden, får øje på hende, han vil have, og så går han efter hende. Også selvom han har fået nej første gang,« påpeger Jakob Olrik.

Den uperfekte forfører

De ubønhørlige erobringstogter som forførerens vilkår vækker også genklang hos Jørgen Leth, som siden udgivelsen af Det uperfekte menneske ufrivilligt har måttet se sig karikeret som forføreren med lemmet som løftet lanse. Men selvom Jørgen Leth nok kan identificere sig med forføreren som arketype, så betragter han sig selv som en mere tilbagelænet, modtagende og sanselig forfører.

»Jeg vil hellere forføres, end jeg vil forføre. For mig handler forførelse om en åbenhed overfor verden og de ting, som tilbyder sig. Samtidig med at man som forfører er bevidst om sig selv. Er klar over sit eget værd og sin egen udstråling,« siger Jørgen Leth.

Han er imidlertid også bevidst om, at det sanselige liv i Johannes Forførerens skygge har sin pris. Ofte i form af en tilstand af depression eller melankoli. Eller fortvivlelse som det hedder på kierke- gaardsk. Men det er ifølge Leth en pris, som den sanselige forfører må acceptere. Forførerens grundvilkår er for ham netop denne dobbelthed af en stærk selvbevidsthed og risikoen for at miste sig selv.

»Jeg har en stor respekt for det umådeholdne i forførelsesfiguren. At ville opnå kendskab til og erobre verden er fundamentalt for forførerens appetit på livet. Det gælder både på det erotiske område, men også i en langt bredere forstand som en vidensmæssig tilegnelse og betvingelse af verden,« siger Jørgen Leth.

Det er ikke mindst forførelsens umådeholdne livsappetit, som ifølge Jørgen Leth skurrer mod det rationelle og middelmådige danske gemyt. Forførerens drift efter at kende verden og forstå det fremmede og ukendte harmonerer simpelthen dårligt med danskernes tiltagende navlepilleri og nivellerende fornuftsdyrkelse.

»I dag skal alt og alle skal være lige. Intet må være for meget. Men netop umådeholdenheden er helt afgørende for forførerens energi. Også i den forstand repræsenterer forføreren som figur meget andet end den erotiske energi,« siger Jørgen Leth.

Frigørelsens bagside

Energi og udfoldelse er også nøgleord i Jakob Olriks forførelsesdagbog. Men selvom Jakob Olrik lever af moderne danskeres interesse for sex og forførelse, så mener han også, at frigørelsen har haft en pris. Ikke mindst i et land som Danmark, som for ikke så længe siden var foregangsland for frisættelsen af de erotiske energier.

»Måske er vi herhjemme i virkeligheden blevet for frimodige. Nutidens unge mænd tager for let på forførelsen og mangler den selvdisciplin og afstivning, som er nødvendig. Det er blevet for nemt at score i dag. Men kvinden forføres i sidste ende af mandens mod og vildskab. Og det gælder stadig,« siger Jakob Olrik.

Inden han forlader Allerød for at drage hjem til ungkarlehyblen i Tisvilde, citerer han sin læremester Johannes Forføreren: »Det er ingen Kunst at forføre en Pige, men en Lykke at finde Én, der er værd at forføre«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

'Du siger mig ikke en skid seksuelt'
Kasper Holten til sin dødeligt syge kone ...
Så øhmmm... Sex-eksperten og Kasper Holten kan rende mig noget så grusomt .

'Den maskuline forfører går ud på gaden, får øje på hende, han vil have, og så går han efter hende. Også selvom han har fået nej første gang,« påpeger Jakob Olrik.'
Jaja, rigtige mænd er nemlig stalkere og rigtige kvinder siger STADIG NEJ når de mener noget andet !!