Et forgyldt poetisk abespøgelse

Den Guldpalmevindende spøgelsesfortælling 'Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv' er unik, filmisk mærk-værdighedspoesi skabt af thailandske Apichatpong Weerasethakul, der spøger i krogene på årets CPH PIX
16. april 2011

Begyndelsen på Apichatpong Weerasethakuls Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv: En okse trækker sig møjsomt løs af det træ, den står bundet til og tøffer befriet væk fra sine ejere. Mørket falder på. Ejeren indhenter oksen og hiver den væk fra sit helle i en skov. Kameraet bliver i skoven og venter tålmodigt. Og så: En kulsort troldeskikkelse træder pludseligt ind i billedet. Den stirrer forstenet frem for sig med et sæt kuglerunde røde øjne, der skinner som laserlys i mørket. Klip. Ny scene.

En sådan både overraskende, overnaturlig og fjollet mørkemand repræsenterer meget fint det filmiske fremmedelement, som sidste års Guldpalme-vinder i sig selv er. Den dvælende, smukke spøgelsesfilm, der havde Danmarkspremiere på CPH PIX i torsdags, har sin helt egen form-undvigende krop. Den er på én gang dragende og, for vestlige, plot-vante øjne, mærkværdigt udfordrende. Med den thailandske arkitektuddannede filmskaber Apichatpong (f. 1970) for vestens dovne tunger også kaldet 'Joe' er vi i et grænseløst filmunivers, der vrider sig udenom traditionel tid og fortælling. Her blandes næsten meditativt kedsommelige scener med vidunderligt absurdistiske angreb på forventningen: 'Trolden', viser det sig, er den leversyge gårdejer Boonmees søn, som har valgt at blive et abespøgelse (!). Han dukker op til en familiemiddag kort efter, at Boonmees afdøde hustru også har materialiseret sig. I en senere adskilt historie bliver en uskøn prinsesse bedækket af en talende havkat i en skovsø. I en tredje historie tager en munk på karaoke-restaurant med en ældre kvinde, Roong en filmfigur reinkarneret fra Apitchatpongs romance Blissfully Yours(2002) men efterlader en anden spaltning af sin krop tilbage på hotelværelset for at se tv.

Filmisk fritænkning

Det var lige så overraskende som abespøgelset i filmens startsekvens at Onkel Boonmee ...vandt De Gyldne Palmer på sidste års Cannes-festival. Mange kritikere havde end ikke set filmen, selvom 'Joes' fem tidligere roste spillefilm og mange kortfilm har dannet en lille, dedikeret fanskare. Den har siden udvidet sig drastisk. I år hylder CPH PIX Apichatpong ved at vise os kunst-projektet, Primitives. Udover spillefilmen, der får dansk premiere senere i år, består det af to kortfilm, den ene vist næsten dagligt i Husets Biograf, en fotobog og otte kunstfilm, der er udstillet på Overgaden. I projektet refereres til thailandsk popkultur, mytologi og historie især Joes hjemstavn, Nabua, som i tyve år var besat af thailandsk militær. Filmene på Overgaden er dvælende grænsedokumentarer med egnens unge mænd. De vinder ved kendskab til Joes historietænkning og leg med fortælleformer og knytter sig løst til temaer i Onkel Boonmees ...Og i filmen er det netop også de små tematiske strøg, der binder de løse episoder sammen. Her leges på alle planer med reinkarnation og erindring fokuseret i fotografiets indkapsling af tid og lys. Her er små politiske spid som familiens behandling af illegale indvandrere og som Boonmees frygt for, at hans svage lever skyldes dårlig karma over de mange »kommunister og insekter«, han har slået ihjel. Også stemningen hænger fast med dets tapet af skovlyde og af et skønhedsåbenbarende kamera, der i små pauser pirker gennem trækroner op mod himlen (selvom Himlen, forklarer Boonmees afdøde hustru, er »overvurderet«). Man bliver hårdt prøvet af det Warhol-inspirerede, smerteligt træge tempo og filmens drillende løshed, men må også frydes over Apitchatpongs overrumplende, filmiske fritænkning et mærkværdigt, forgyldt abespøgelse af en åbenbaring på den internationale filmscene.

Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv. Apichatpong Weerasethakul. Vises på CPH PIX søndag d. 24. april. Primi-tives på Overgaden indtil 1. maj
Kortfilmen Letters from Uncle Boonmee vises i Husets Biograf 16:30 på udvalgte dage. Se mere på: www.cphpix.dk