Konflikter om Kennedy'erne

Den amerikanske miniserie 'The Kennedys' blev i januar taget af programmet på History Channel efter kritik for at være propagandistisk og præget af faktuelle fejl. For tiden kan den ses på svensk tv
28. april 2011

Mens der herhjemme bruges spalteplads på at diskutere omstændighederne omkring DRs forestående valg af materiale til en historisk tv-serie, kan man for tiden se en omdiskuteret amerikansk produktion på svensk tv. Første afsnit af miniserien The Kennedys blev vist på SVT i starten af april, og lørdag vises fjerde og sidste afsnit med Greg Kinnear som John F. Kennedy og Katie Holmes som Jackie.

Siden planerne om serien blev annonceret i december 2009, har den været genstand for omfattende kritik fra flere sider. Kennedys nyligt afdøde rådgiver Ted Sorensen havde læst en tidlig manuskriptversion og kaldte efterfølgende serien både hævngerrig og ondskabsfuld i New York Times, hvor han også fremhævede en række faktuelle fejl.

Den venstreorienterede filmskaber Robert Greenwald producerede efter endt læsning en 13 minutters video til hjemmesiden stopkennedysmears.com, som opfordrede folk til at boykotte seriens »højreorienterede karaktermord forklædt som 'historie'«. Serien er produceret af den højreorienterede filmmand Joel Surnow (bagmand til bl.a. 24), som har en baggrund som producer på Fox News. Greenwald er bl.a. instruktør af Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, så fronterne var trukket op på forhånd.

Smertefuldt hul

Via hjemmesiden fik Greenwald 50.000 mennesker til at protestere mod den 30 millioner dollar dyre serie, som skulle have været vist på History Channel dette forår. Efter seriens færdiggørelse annoncerede History Channel imidlertid i januar, at den ikke passede til kanalen. Siden har ReelzChannel købt den og vist den i april, og snart kan den også ses på BBC2.

Trods kritik har serien således et liv både nationalt og internationalt. Det samme var tilfældet med tv-serien The Reagans, som i 2003 blev taget af programmet af CBS, da annoncører blev bekymrede over den kritik, som højreorienterede røster havde rejst af seriens portræt af Ronald Reagan. Serien blev siden vist på Showtime. På stopkennedysmears.com betragter man History Channels aflysning af 'politisk motiveret fiktion præsenteret som historisk fakta' som en triumf. Greenwald har valgt ikke at fortsætte sin kampagne mod serien. Nu har den haft premiere, og her tager tv-kritikerne så over. Hollywood Reporters anmelder har kaldt karaktererne for karikaturer. Varietys anmelder Brian Lowry har konstateret, at al virakken omkring serien ikke skal skygge for dens største brist; at den er smertefuldt hul og dårlig. Mens modtagelsen fremstår overvejende negativ, kan man dog også finde begejstrede røster såsom Linda Stasi fra New York Post.

Kontroversen om The Kennedys illustrerer som den opmærksomhed, valget af DRs historiske drama nyder at de historiske dramatiseringer ofte er kontroversielt materiale. Ikke mindst når det gælder politiske figurer. I Sverige har man imidlertid valgt at vise serien, som var indkøbt inden History Channels aflysning. Til Kulturnyheterna har SVT's indkøber støttet sig til, at History Channels historiker oprindelig havde godkendt manuskriptet, og at serien ikke blev aflyst af kvalitetsmæssige årsager. Han har selv set hele serien og er meget tilfreds med købet. Hvis man selv vil vurdere, er det lørdag kvart i ti.

The Kennedys. SVT lørdag kl. 21.45