Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Kvindeskæbner fra svinestierne

Instruktør Pernilla August fortæller med Noomi Rapace og hendes unge alias Tehilla Blad i hovedrollerne stærkt om at overleve og leve med en barsk barndom i Sverige
Familieidyllen i det svenske drama 'Beyond' bliver brudt med et telefonopkald fra Leenas mor, som ligger for døden — for Leenas mand og to døtre har altid troet, at Leenas mor var død ...

Familieidyllen i det svenske drama 'Beyond' bliver brudt med et telefonopkald fra Leenas mor, som ligger for døden — for Leenas mand og to døtre har altid troet, at Leenas mor var død ...

Rolf Konow

Kultur
14. april 2011

Svinestierne.

Det blev i lokalt i folkemunde betegnelsen for den række af nybyggede boliger i Ystad, som i 1970'erne skulle tilbyde arbejderklassefamilier hjem med både parketgulve, badekar og stikkontakter. Pernille Augusts debut som spillefilmsinstruktør er baseret på Susanna Alakoskis semi-selvbiografiske bog Svinestierne, og i Sverige hedder filmen det samme. Herhjemme får filmen imidlertid premiere under den engelske titel Beyond, som bestemt også lyder mindre snusket og socialrealistisk og om ikke andet mindre skandinavisk.

Titelskiftet er en pudsig spejling af flere af filmens temaer, som bl.a. er betydningen af, hvordan vi benævner ting, og hvordan man måske kan komme videre ved at putte ting i kasser. Et centralt greb i filmen er at bruge et barns fortegnelser over nye ord til at spejle verden i. Hvad enten det er 'pandekager' eller 'periodere', det svenske ord for folk, som i perioder drikker for meget.

Den originale sprogbrug er blot en af mange gode grunde til at se Pernille Augusts gribende film, som efter min mening havde lugtet mere af den seværdige film, der er tale om, med den oprindelige titel end med den mere anonyme antydning af, at noget allerede er afsluttet.

Det gode liv

Med en opvækst i Svinestierne som omdrejningspunkt er Pernille Augusts drama både en usentimental skildring af en barsk barndom og et tankevækkende portræt af nogle af de eksistenser, som ikke bare kunne tilpasse sig det skandinaviske velfærdsprojekt, hvor gode rammer skulle fremme det gode liv.

Historien åbner med en kort skildring af det perfekte liv, som det kunne tage sig ud i en overgearet reklame for vaskepulver af i dag. Det er Luciadag og mor Leena (Noomi Rapace) og far Johan (Ola Rapace) får morgenmad på sengen af deres søde børn i deres smukke hjem. Idyllen bliver imidlertid brudt med et telefonopkald fra Leenas mor, som ligger for døden. Johan og døtrene har altid troet, at Leenas mor vardød. Alting er alligevel ikke så perfekt, og den lyse ramme bliver udskiftet med ucharmerende hospitalsgange, det klaustrofobiske barndomshjem og kold nat i Ystad.

Voksent tilbageblik

Jeg har ikke læst romanen, som i Sverige har vundet Augustprisen og solgt over 400.000 eksemplarer, men tilsyneladende har Pernille August og hendes medforfatter Lolita Ray føjet den voksne rammefortælling til Alakoskis fortælling. Mens romanen fortælles fra barnets perspektiv, fortæller filmen om barndommen gennem den voksne Leenas tilbageblik. Det giver en elementær styrke, at vi nu ser alt det, hun har brugt et liv på at fortrænge, mens hun sammen med mand og børn sætter kurs mod Ystad.

Skønt Leenas umiddelbare reaktion er at ignorere opkaldet, nægte at tage af sted og påstå, at den døende kvinde ikke er hendes mor, bliver hun nemlig drevet til at konfrontere sin fortid gennem Johans klare holdning af, at de selvfølgelig skal tage afsked med mors uventede mor.

Ola Rapace har en lille rolle som Johan, men får fint gestaltet en kærlig mand, som ikke har nogen idé om, hvad han egentlig sætter i gang. Leena har aldrig fortalt om sin barndom eller klasserejse, og den voksne ramme tilbyder også en ekstra dimension i forhold til, at alt dét, vi ser, er et nyt grundlag for deres ægteskab.

Svære immigrantliv

Tilbageblikkene opleves gennem den unge Leena (spillet af Tehilla Blad, som også spillede den unge Noomi Rapace i Millenium-trilogien). Da hendes finske immigrantforældre (Ville Virtanen og Outi Mäenpää) i perioder er ude af stand til at tage ansvar for familien, må hun springe til i forhold til sin lillebror. Først fornemmer man kun festerne og alkoholen, men efterhånden ser man, hvordan farens trang til at svinge lillebror lidt for vildt har andre mørke sider.

Filmen bevæger sig gnidningsfrit mellem den blågrønne nutid og tilbageblikkene til de mere farvevarme 70'ere, hvor der også er håb, humor og lyspunkter midt i miseren.

I bund og grund fortæller Beyonden sørgelig historie om en kvinde, som har brugt et liv på at komme væk fra barndommens svigt.

Pernille August har sagt, at filmen handler om at leve på en løgn, men filmen slutter pudsigt nok, når det for alvor bliver tid til at konfrontere, at meget nu er ude i det åbne.

Slutningen virker lidt brat. Måske fordi man indtil da har levet sig ind i de skildrede skæbner gennem både Noomi Rapace og Tehilla Blad og helt enkelt vil have mere. Det er svært at blive træt af at kigge på nogen af dem; Rapace, som det ene øjeblik kan være så sammenbidt, at billederne næsten knaser, og det næste kan ligne et lille barn; Og hendes 15-årige lookalike, Blad, som fanger at være både barn og voksen, mens hendes opmærksomme blik værdsætter hverdagens små glimt af normalitet i et urimeligt rodet liv.

Fin balance

Beyondhar en fin balance i forhold til at tilbyde en forståelsesramme uden at overfortælle. Meget må man selv tolke i de mange nærbilleder.

Det er en film præget af nærværende skuespil, men også af klipperen Åsa Mossbergs fine overgange mellem scener og tider, fotografen Erik Molberg Hansens stemningsfulde skildring af scenografen Anna Asps genskabninger af både nutid og fortid og et soundtrack, som binder sammen og fordyber uden at være anmassende.

Med en publikumspris i Venedig og andre fine udmærkelser har Pernilla August allerede slået sit navn fast som instruktør ude i verden. Forhåbentlig finder et dansk publikum hendes stærke, svenske film i mængden, selv om den nu er camoufleret som Beyond.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her