Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Montørens dagbog

Først i slutscenen bliver Mungo Parks dramatisering af 'Forførerens Dagbog' egentlig medrivende. Ellers er forestillingen så følelsesmæssigt distanceret, at forførelsen og spændingen udebliver
Først i slutscenen bliver Mungo Parks dramatisering af 'Forførerens Dagbog'  egentlig medrivende. Ellers er forestillingen  så følelsesmæssigt distanceret, at forførelsen og spændingen udebliver
Kultur
26. april 2011

Forførerens Dagbog er et pirrende og sindsoprivende indblik i forførelsesstrategi.

I 1843 skabte bogen ravage omkring Søren Kierkegaards person, for alle vidste, at han skrev om sin afbrudte forlovelse med Regine Olsen. Og nu har de to teaterledere fra BaggårdTeatret og Mungo Park, Lasse Bo Handberg og Martin Lyngbo, dramatiseret den fatale Juan-historie til en teaterkoncert med musik og sange af Anne Linnet og hendes søn Xander.

Men ak. Teaterkoncertens montageeffekt bliver aldrig rigtig pirrende eller sindsoprivende. Den er mest af alt langtrukken, kun kronet af et effektfuldt sammenbrud til allersidst i forestillingen.

Det er nu ikke, fordi forføreren på Mungo Park er en doven scorekarl. Han er bare ikke elegant nok og dreven nok. I hvert fald bliver forførelsen i Allerød ikke nær så glødende, som den er hos Kierkegaard.

Erobringsfængsel

Handberg og Lyngbo har ellers tidsrigtigt skabt en tekstmontage for ensemblet, hvis fem performere alle spiller rollen som forføreren Johannes og som den forførte Cordelia. Derfor råber performerne replikkerne i kor, og derfor siger de (næsten) synkront 'regibemærkningerne' om Cordelias måben og Johannes' selvsikkerhed.

I stedet for at lade skue-spillerne leve sig ind i rollerne, så skal skuespillerne altså bare køligt referere handlingens gang. Men for tilskueren bliver denne distance undervejs til ligegyldighed. For hvis performerne ikke forsvarer de sårbare følelser i kærlighedsspillet, hvordan skal tilskuerne så?

Scenografisk er Juans erobringsfængsel ellers glimrende fortolket af Ulla Kassius, der har fået alverden ud af en sortmalet trekantet træramme med en drejekasse indeni. Og kostumerne er ganske raffinerede velourprototyper på den Kierkegaardske forkærlighed for langjakken og den høje hat. Musikalsk er Anne Linnet og Xander Linnets sange fine, nutidige fortolkninger af overmagten og desperationen i Kierkegaards brutale historie med Anne Linnets karakteristiske tonespring i omkvædene. Men performerne formår ikke at løfte musikken op, hvor sangene ligger. Christine Albeck Børge, Peter Christoffersen, Marie Bach Hansen, Jonas Munck Hansen og Kasper Leisner synger glimrende, men slet ikke med det stemmeregister, som musikken kræver. Og de blegner som hvide silketørklæder i sammenligning med dynamitfortolkningen af Linnets univers Hvid Magi på Edison.

Fortrydelseskraft

Hen mod slutningen får Kasper Leisners høje, autoritetssikre mandeskikkelse dog lov til at overtage forførerrollen alene og Marie Bach Hansens kønne, blide pigeskikkelse får muligheden for at klamre sig til væggene som Cordelia, når hendes forfører har gjort hende svag i knæene og syg af sorg. Her afspejles den kraft, som bogens forførelsesstrategi rammer læseren med.

Og her mærkes den hengivelse, som kunne have præget hele forestillingen, hvis ikke den havde haft så travlt med at dekonstruere sig selv.

Nuvel, Kierkegaards forførerdagbog er opbygget over selvsamme dekonstruktion af Johannes' følelser over for Cordelia, men det foregår INDEN FOR fiktionen. På Mungo Park tvinges tilskuerens opmærksomhed UDEN FOR fiktionen, langt væk fra hengivelsen.

Mungo Park nyder at citere Kierkegaard for ordene: »Gift dig og du vil fortryde det. Gift dig ikke og du vil også fortryde det«.

Så hvad kan jeg konkludere? Se Forførerens Dagbog og du vil fortryde det. Se ikke Forførerens Dagbog og du vil også fortryde det.

Forførerens Dagbog. Tekst: Lasse Bo Handberg og Martin Lyngbo efter Søren Kierkegaard. Iscene-sættelse: Martin Lyngbo. Sceno-grafi: Ulla Kassius. Musik og sangtekster: Anne Linnet og Xander Linnet. Mungo Park Allerød til 27. maj. www.mungopark.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her