I Carl Barks' fodspor

Samlet. Don Rosas streger på dansk i en forbilledligt flot udgivelse
13. maj 2011

Et årti før Indiana Jones svingede pisken på biograflærredet, jagtede en anden akademisk eventyrer skatte verden over.

Indiana Jones minder påfaldende meget om tegneserien Lancelot Pertwillaby, der debuterede i en amerikansk collegeavis allerede i 1971, men forklaringen skal nok findes i de fælles inspirationskilder, der ud over 1930'ernes amerikanske pulplitteratur og filmføljetoner ikke mindst tæller Carl Barks.

'Den gode tegner', som Barks omtaltes i de mange år som anonym tegner i Walt Disneys underholdningsindustri, forvandlede cartoon-figuren Anders And til en nuanceret karakter og skabte ikke mindst Joakim von And. Med den nærige onkel kunne Carl Barks satirisere over efterkrigsårenes kapitalisme og forbrugersamfund, men livligt stimuleret af sin egen begejstring for historie og magasinet National Geo-graphic fandt eventyrerne efterhånden sted på stadig fjernere egne af kloden, hvor fantasilliardæren Joakim von And kunne jagte mytologiske skatte.

George Lucas og Steven Spielberg har flere gange givet udtryk for deres beundring, men en endnu større fan fandt Carl Barks i tegneren Keno Don Rosa, der op igennem 1970'erne skrev og tegnede Pertwillaby-fortællingerne, som nu foreligger på dansk i en forbilledligt flot udgivelse.

Inkaguld og Andeby

Historierne om Lancelot Pertwillaby, der assisteret af blondinen Feather Fluffnuthin jagter såvel inkaguld i en fjern egn af Andesbjergene som Hermann Görings forsvundne kunstskatte på Nordpolen, er vellykkede forsøg på at efterligne Carl Barks' historier, en ambition man også kan høre Don Rosa fortælle om i dokumentarfilmen Life and Times of Don Rosa, der er udsendt på dvd i forbindelse med bogen.

Sine kvaliteter til trods ville Pertwillaby-fortællingerne næppe blive genudgivet i dag, hvis ikke Don Rosa i 1986 var debuteret med sin første rigtige Joakim von And-tegneserie, Solens søn, der i realiteten var en omarbejdning af et af de episke afsnit om Lancelot Pertwillaby. Med Don Rosa kom postmodernismen til Andeby, og med sine utallige intertekstuelle referencer til f.eks. filminstruktører som Orson Welles og John Hu-ston og ikke mindst sine direkte fortsættelser af Carl Barks' klassiske fortællinger blev han hadet af mange og dyrket med kultisk fanatisme af endnu flere.

Det lykkedes Don Rosa at videreføre de klassiske kvaliteter fra Disney-tegneseriernes storhedstid i 1950'erne i en art pastiche, der på én gang efterlignede elementer fra Carl Barks og samtidig afspejlede Don Rosas egen tekniske baggrund og hans arbejde som underground-tegner. Er man ikke bekendt med Don Rosas værk i forvejen, vil det formodentlig fremstå som et besynderligt iltfattigt univers, men hører man til de mange overbeviste, vil Pertwillaby-fortællingerne være et kærkomment arkæologisk supplement.