Drømmen om familie

Dansk-brasiliansk debutspillefilm fænger med troværdighed og følelsesmæssige dilemmaer
12. maj 2011

Rosa Morenaer en fortælling, der drives frem af dynamikken omkring et stort moralsk dilemma: Er det ok at købe et barn?

Thomas (Anders W. Berthelsen) er homoseksuel single og har ikke mulighed for at adoptere i Danmark. Men hans ønske om at få et barn er så stærkt, at han rejser til Brasilien for at undersøge mulighederne på det illegale marked. I São Paulos slumområder ser han mange børn, som materielt og uddannelsesmæssigt ville få langt bedre muligheder hos en rar, rig far i Danmark. Det kan ligne en redningsaktion at købe og adoptere et barn fra slummen men det kan også ligne en kynisk udnyttelse af en fattig families desperate situation.

Facetteret skuespil

Den debuterende spillefilminstruktør Carlos Augusto de Oliveira og hans manuskriptforfatter Morten Kirkskov belyser med fordomsfri nysgerrighed dilemmaet i en 180-graders bevægelse. Vi kommer hele vejen rundt; vi møder Thomas' ven Jakob (David Dencik), der bor i São Paulo og ikke forstår, hvad Thomas overhovedet vil med et barn. Vi møder Jakobs brasilianske kone (Viviane Pasmanter), der er idealistisk ngo-medarbejder og tager moralsk afstand fra Thomas' plan. Der er den glatte brasilianske advokat, som mod betaling kan skaffe alle de papirer, man kan ønske sig. Og ikke mindst møder vi to kvinder og deres familier i slummen, hvor Thomas' forespørgsel vækker udtalt blandede følelser.

Rent filmisk er det noget af en kunst at undgå, at sådan en øvelse reducerer personerne til talerør for forskellige synspunkter. Så det er godt gået af Oliveira og Kirkskov, at de får karaktererne til at leve og overbevise. Oliveira, der har brasiliansk baggrund, er uddannet på Super 16, hvor han bl.a. lavede en kortfilm sammen med Kirkskov, hvis ansigt mange vil kende som skuespiller i bl.a. Borgen.

I Rosa Morena er der ingen helte eller skurke, men derimod mennesker med gode og dårlige sider og præget af forskellig kulturel baggrund. At personerne fremstår facetteret er i høj grad også skuespillernes bedrift. Anders W. Berthelsen, som for nylig slog sine folder i en anden sydamerikansk millionby, nemlig SuperClásicos Buenos Aires, har et særligt talent for at være helt ualmindelig almindelig.

En tand for meget

Han fremstiller den homoseksuelle Thomas befriende uden manierede klicheer og løse håndled. Og hans udstråling af noget på en gang ukonventionelt og konventionelt grænsende til det småborgerlige gør det plausibelt, at han imod al fornuft tager en svingom med drømmen om kernefamilien. Bárbara Garcia, der som flere af de brasilianske medvirkende har baggrund som tv-skuespiller, er karismatisk, på en gang sødmefuld og egocentreret som den gravide Maria, Thomas engagerer sig hovedkulds i. Dencik er lige på kanten til det overdrevent kyniske men, på den anden side, netop påfaldende hård kynisme kendetegner ofte de expats, man kan møde rundt om i verden.

Den troværdighed, der karakteriserer personskildringen, forstærkes af det dokumentaristisk prægede filmsprog. Det visuelle udtryk er solidt plantet i den realistiske tradition, og det er en styrke ved filmen at den udelukkende er optaget on location i São Paulo. Philippe Kress' håndholdte, subjektive kamera bevæger sig gennem slummens smalle gyder, hvor børn, hunde og høns render rundt i affald og beskidt vand. Der er milevidt fra SuperClásicos pittoreske fremstilling af Buenos Aires til Rosa Morenas støvede, snavsede, ildelugtende São Paulo.

Rosa Morenaholder interessen fanget fra start til slut, mens de moralske dilemmaer vendes og drejes, og de følelsesmæssige konsekvenser ubønhørligt rammer filmens personer på godt og ondt. Eneste mislyd ligger ved filmens slutning, hvor patos får en tand for meget. Men det er nemt at tilgive til lyden af det brasilianske bossa-nova nummer »Rosa Morena«, som behageligt afslutter en film, der fører og forfører, præcis som intentionen er.