Læsetid: 2 min.

Hvem er inden i Martin Brygmann?

Jo mere han afslører om sig selv i sit nye show, desto bedre gemmer han sig bag sine roller. Men charmerende er han. Og hamrende modig
Jo mere han afslører om sig selv i sit nye show, desto bedre gemmer han sig bag sine roller. Men charmerende er han. Og hamrende modig
18. maj 2011

»Jeg hedder Martin, og jeg er 48 år.« Sådan siger Martin Brygmann i et par sekunder, hvor han (måske) spiller rollen som sig selv.

Ellers glider denne slanke og supermusikalske performer mest over i andre roller. Eller er disse roller også bare ham selv?

Brygmanns nye show på Bellevue Teatret er en modigt og vanvittigt show om hans indre dæmoner. Det er også en udstilling af hans eminente præcision som skuespiller.

For når han spiller den russiske kvinde Olga, går han automatisk i selvsving over sin guldlamékjole med de frithoppende bryster.

Når han spiller gymnasielæreren Jørgen, stivner hans krop, som gik han i ét med katederet. Og når han spiller Verner, er han selvoppustet transkunstner med terapeutisk fingersnilde.

Her har instruktøren Lars Kaalund vitterlig slebet karaktererne, så Brygmann-rollerne stråler dødsensskarpe som sushiknive på en Strandvejsrestaurant.

Brygmanns favorit i øjeblikket er dog hans indre, australske performer-jeg. Denne skæggede Todd fylder lovligt meget.

Men fordi han bidrager med en kugleskør fusionsfortolkning af H.C. Andersens eventyr, sådan mainstream-formidlet for krydstogtsgæster og fremtidige kulturministre, så skal tidsoverskridelsen være ham tilgivet.

Blævrebalder

Dette Brygmann-show er virkelig skamløst. Det er også bindegalt. Og det er subtilt, så det svupper ligesom Brygmanns påfund med en slatten dildo i silhuet. For Brygmanns humor er så underdrevet og samtidig så egoman, at det tydeligvis ikke er alle, der kan snuppe formen.

Men personligt er jeg altså vild med denne galning. Jeg beundrer hans ekshibitionisme, der får ham til at styrte rundt på scenen i blævrebalder, underbukser og mikroporterbælte, mens han skamrider lykkefølelsen over (måske) at kunne score et helt diskotek fyldt af 20-årige blondiner.

Jeg kan ikke stå for hans selvfede, forkerte udtale af alle fremmedord eller hans smilende onde australske accent. Jeg placerer mig gerne på dummie-rækken til hans forelæsningsydmygelser fra scenen.

Og jeg nyder hans melodier, hvis skæve tonespring får den glade poprock til at vride om på harmonierne, så klicheerne får forrevne sener, og idyllen går af led. Sådan!

Op i røven-kostume

Samtidig er showet vildt blæret. Mia Stensgaards gyldne scenografi med det haute couture-svungne kobbersnorstæppe bliver meddigtende på den mest eksklusive facon sammen med hendes sære objekter, fra en kæmpepapirkugle til et selvfedmeflyvningsaggregat.

Og Ulrik Gads videoer leger med Brygmanns mange indre jeg'er, så han kan synge syvstemmigt med sig selv i ophøjet selvironi og påklædningsdukkeformat. Eller så han kan nå at klæde om igen-igen. Måske til Mia Stensgaards groteske op-i-røven-på-sig-selv-dragt, der må være selvskrevet til Årets Kostume. Ikke mindst når det præsenteres i Signe Fabricius' muntre nede-i-knæene-koreografi.

Brygmann tilhører generationen af mandestjerner i 40'erne, der tilsyneladende kan det hele, men som elsker at lave shows om, hvordan de bryder sammen og ingenting forstår. Men det er i orden, Martin. Vi er faktisk en håndfuld, der godt kan lide dig. Og tør så dine brune, selvglade øjne!

De fleste ulykker sker med lemmet. Tekst: Martin Brygmann og Marianne Lykkesfeldt. Bearbejdelse og instruktion: Lars Kaalund. Musik: Martin Brygmann. Scenografi og animationer: Mia Stensgaard. Koreografi: Signe Fabricius. Bellevue Teatret til 28. maj samt turné. Martin Brygmann er ulideligt charmerende og har en forkærlighed for kvindekostumer, når han optræder på slap line og med ditto dildo i 'De fleste ulykker sker med lemmet'.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu