Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Orla Frøsnapper

Kultur
1. juni 2011

Blot tanken om Ole Lund Kirkegaards børnebøger sender mig lukt tilbage til en anti-autoritær 1980'er-barndom, hvor danske filmheltes arme var lavet af gummi, og hvor bøller gerne hed Orla Frø-snapper. I Peter Dodds filmatisering ironiseres der over naiviteten, og så er stregtegningsuniverset udskiftet med tidstypisk, dansk-humoristisk animation i 3D. Det føles ikke helt rigtigt.

Ikke meget Kirkegaard

Orla Frøsnapperer en af Kirkegaards mindre fantastiske historier om to sommerferiedaskende bedstevenners endelige opgør med byens langspyttende superbølle, da et cirkus kommer til byen. Filmen udgør en plotløs parade af komiske optrin i den bettes kamp mod den bøvede. Finest er bipersoner som cirkussets stærke mand, Antonioni, der er stor som en luftballon og blid som en gubby. Eller den lille, angsthærgede skid Louis, der tror på alt, hvad De Store siger. Ole Thestrup er derimod i rollen som skydegal landmand en irriterende kopi af, ja, Ole Thestrup. Og stemmeførerne Nikolaj Lie Kaas (Orla) og Thure Lindhart (hovedpersonen Victor) giver børnefilmsblød identifikationsfaktor, mens man savner Allan Olsens karikerede skidesprællerstemme fra Gert Fredholms 1980'er-filmatisering (Fredholm har i øvrigt instrueret stemmerne i den nye, animerede version). Kirkegaard anno 2011 er der ikke meget Kirkegaard over.

'Orla Frøsnapper'. Instruktion: Peter Dodd. Manuskript: Søren Danielsen. Dansk (Biografer landet over)

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her