Poesiens faldskærmsudspring

Svenske Tomas Tranströmers lyriske livsværk samlet på dansk
6. maj 2011

For ganske nylig fyldte Tomas Tranströmer 80 år, den svenske digter, som er oversat til alverdens sprog. Og hans danske oversætter gennem en årrække, forfatteren Peter Nielsen, kunne benytte lejligheden til at supplere udgaven af Samlede digte fra 1997 med de seneste digte samt prosakapitlerne Erindringerne ser mig til det komplette forfatterskab i Samlede Tranströmer.

Det indledes meget passende med digtet »Præludium«:

Opvågningen er et faldskærmsudpring fra drømmen.
Fra den kvælende hvirvel daler
den rejsende mod morgenens grønne zone.

En skøn metaforik, der egentlig også kunne udtrykke læserens oplevelse af rejsen gennem digterens lysende poesi, introduceret af den kun 23-årige debutant i 1954 med hans 17 digte. Stilsikker og sig selv til trods for en stadig søgen i en identitet åben mod verden. Her som ophængt i den sitrende lærkes position med fornemmelse for det underjordiske trærodssystem og så »efter styrtet gennem dødens hvirvel« med spørgsmålet, om et stort lys vil foldes ud over hans hoved. Så er hans univers tegnet op. Sandheden er på jorden, i en oplevelse med karakter af epifani. Det åbne øjeblik. Måske en tomhed, men af en sanselig fylde.

Anekdotisk

Han bliver god til at give sine bøger titler efter det første anonyme anslag, såsom Hemmeligheder på vejen, Den halvfærdige himmel, Klange og spor, Mørkesyn og For levende og døde. Lutter markeringer af 'noget mere' under en udforskning af drøm og opvågnen, som er et stadig tilbagevendende tema, og af naturen, rejserne, erindringen. Musikken gennemtrænger det hele, både som emne og som en sprogets sensualitet, dets klange og spor.

Centrallyrik må man kalde hans genre, men meget tit og især i begyndelsen med et 'han' som person i en anskuelig situation og gerne en handling. Han skyer ikke det anekdotiske, som er en mere udbredt tradition i svensk end i dansk lyrik, med fornemmelse af en stemme, en henvendelse, en måske undrende konstateren. En vågnen. Sådan i »Navnet« fra Mørkesyn, der som så mange andre foregår i en bil midt i trafikken. Han bliver søvnig, kører ind til siden, ruller sig sammen på bagsædet, sover og vågner pludselig. Og ved ikke hvem han er. 15 sekunders kamp i glemslens helvede. Andre skræksekunder i trafikken er ligeledes et fraværets øjeblikke, antiepifanier »man kunne næsten standse op/og puste ud et øjeblik/inden man blev knust« (»Ensomhed«).

Den dominerende form er korte digte, enkelte som prosadigte, alle urimede, men de kan have ganske stramme regler, som nu dem, der er inspireret af latinsk poesi, som den unge Tranströmer antraf som klassisk student i gymnasiet på Södra i Stockholm. Han beskriver i et af erindringskapitlerne sin lektor Blomme-lignende latinlærer, der ikke kunne ane, at han lagde materiale frem til en modernistisk lyrik i den sapfiske strofes skikkelse. Desværre er dette ikke altid lykkedes den ellers fortræffelige oversætter at overholde taktslaget især i 4. verslinje, der giver strofen karakter som nu i »Middelaldermotiv«:

Under vort fortryllende minespil venter
altid kraniet, pokerfjæset.
Mens solen langsomt ruller forbi på himlen.

Skakspillet er i gang. Originalen siger: Schackspelet pågår. Dum-dada dumda. Fordanskeren har konsekvent valgt ordnærheden frem for fri meddigten.

Almanak

Det længste digt er suiten Östersøer, udgivet selvstændigt i 1974. Et både realistisk og visionært erindringsbillede i strømme og understrømme.

»Det var før radiomasternes tid. Morfar var nybagt lods. I almanakken noterede han de skibe han lodsede.«

I digterens egen poetiske almanak noteres drøm og virkelighed med havet og musikken som bærende elementer, »Det hænder, at man vågner om natten/og hastigt nedfælder nogle ord/på nærmeste lap papir, på kanten af en avis/(ordene stråler af betydning)/men om morgenen: de samme ord siger ingenting mere, kragetæer, fortalelser. Eller fragmenter af den store natlige skrift som drog forbi?«

Om skrift, om tale og om musik. Om vand, om strand og om rejser. De store dimensioner opstår af det konkrete, den udtrykskaldende detalje af ord, der bliver til, hvis de vil.

»Noget vil siges, men ordene går ikke med til det. Noget der ikke kan siges.« Og så står ordet der: afasi.

Tranströmer blev længe efter ramt af afasi i 1990, efter et slagtilfælde, der også ramte digter-musikeren på højre hånd. Men musikken strømmer stadig, som den gør. Det er muligt at leve med sin kode, som det hedder i anden sammenhæng: »Det er muligt at ringe til luftspejlingens ø./Det er muligt at hørte den grå stemme« (»Efter en lang tørke«). Og som det er med komponisten i »Schubertiana«: om hans strygekvintet, der opfanger signalerne fra et helt liv i nogle ganske almindelige akkorder af fem strygere, som det hedder i skildringen af Schubert, der sov med brillerne på og punktligt stillede sig ved skrivepulten om morgenen, »hvorved nodeskriftens vidunderlige tusindben satte sig i bevægelse.«

Tranströmers lyriske livsværk kan rummes i et enkelt bind, men med et skriftens tusindben af versfødder, spor og klange. Og en stærk og musikalsk oplevelse er det at læse sig igennem sit univers af alvor og en humor, der kan finde på at vende vrangen ud af det ophøjede. Når han står i den store romantiske kirke i halvmørket sammen med turisterne og sentimentalt mærker hvælving efter hvælving åbne sig i hans indre, indtil han skubbes ud i sollyset »sammen med Mr. og Mrs. Jones, hr. Tanaka og Signora Sabatini. Og inde i dem alle åbnede hvælving sig bag hvælving i det uendelige«.

Rum er der også for stilfærdig erotisk poesi, indirekte, anonym som en hvælving, en lavmælt stemme med lang efterklang. Der er megen ensomhed, med en social underbygning af et Velfærdssverige og kosmopolitisk emnevalg, et tomrum mellem de levende og de døde, paradoksalt udtrykt i sanselige billeddannelser: »Jeg har eksamen fra glemslens universitet og er lige så tomhændet som skjorten på tøj-snoren.« Men hvor den dog bevæger sig!