De tre detektiver og mig

Et dansk forlag er begyndt at udgive bøger med 'De tre detektiver', og Informations filmredaktør drømmer sig tilbage til dengang, han var på mange spændende eventyr sammen med Jupiter, Pete og Bob
13. maj 2011

Dengang jeg var dreng, havde jeg tre rigtig gode venner. De var lidt ældre end mig og så uendeligt meget mere cool. Jeg boede i Herning, de boede i en lille by, Rocky Beach, på Californiens stillehavs-kyst ikke langt fra Los Angeles og Hollywood. Og så var de detektiver. De havde endda fået trykt visitkort med deres navne og tre spørgsmålstegn, som symboliserede det ukendte, mysterierne og de spørgsmål, som de tre stillede, når de fik en ny sag.

Det kunne næsten ikke blive mere sejt. Eller jo, det kunne det faktisk godt. Jupiter, Pete og Bob, som mine venner hed, havde et hemmeligt hovedkvarter, som ingen andre end de vidste, hvor lå, og som man kun kunne komme ind i ad tre forskellige, hemmelige indgange.

Hovedkvarteret var en gammel beboelsesvogn, som stod gemt under en masse gammelt skrammel på Titus Jones' skrammelplads. Titus var Jupiters noget excentriske onkel, og sammen med sin kone, tante Mathilda, havde han altså en skrammelplads, der var lidt af et slaraffenland for en fantasifuld dreng som mig.

Almindelige drenge

Den kvikke læser har selvfølgelig regnet ud, at Jupiter, Pete og Bob ikke rigtig var mine venner. Det var bare noget, jeg forestillede mig. De handlekraftige drenge var nemlig hovedpersonerne i en serie bøger for børn og unge, Alfred Hitchcock og de tre detektiver, som begyndte at udkomme i USA i 1960'erne og siden spredte sig til det meste af verden.

I Danmark havde vi Jan, Kim og Puk, i Storbritannien havde man De femog alle Enid Blytons øvrige bogserier om raske piger og drenge på eventyr, i USA havde man Nancy Drew og Hardy-drengene, og De tre detektivervar et slags modstykke til disse to seriers privilegerede hovedpersoner. Jupiter, Pete og Bob var ikke ligefrem arbejderklasse, men de var dog helt almindelige drenge, der levede et helt almindeligt liv når de altså ikke lige opklarede spegede sager og virkeligheden i skikkelse af f.eks. tante Mathilda eller Bobs arbejde på det lokale bibliotek havde det med at komme i vejen for deres virketrang. Det er længe siden, at der sidst udkom en De tre detektiver-bog på dansk, men det gør det nystartede Forlaget Zoom noget ved. Sidst i april udgav det hele tre nye af slagsen, Mobiltelefonens forbandelse, Spøgelsesskibet, Det spøger på nettet, til august kommer der endnu flere, og de er alle sammen skrevet i Tyskland! Mere om det om lidt.

Detektivdrømme

Det meste af det tekniske udstyr, som De tre detektiverhavde installeret i deres hovedkvarter og brugte i detektivarbejdet, kom fra skrammelpladsen og var blevet repareret af Jupiter, der boede hos sin onkel og tante og var skrap til den slags. Jupiter var i det hele taget skrap til mange ting. Han var førstedetektiv og hjernen i foretagendet. Han var lidt for tyk og kompenserede ved at træne sine små grå.

Pete var andendetektiv og trekløverets atletiske medlem. Han var også lidt af en bangebuks, som dog godt kunne mande sig op, hvis det virkelig gjaldt. Hans far arbejdede med special effectsi et af de store Hollywood-studier. Bob var lidt af en bogorm ligesom mig. Hans far var journalist, og man må sige, at Bob slægtede ham på. Han stod for De tre detektiversresearch og holdt styr på et arkiv med de sager, de opklarede.

Sager var der en del af, og jeg følte mig som en slags uofficiel fjerdedetektiv. Sammen opklarede vi mangen et forbløffende mysterium, der involverede stammende papegøjer, forsvundne stumfilmstjerner, hviskende mumier, uhyggelige skatteøer, grønne spøgelser og forfaldne forlystelsesparker. Kedeligt var det bestemt ikke, og De tre detektivervar sammen med Sherlock Holmesnoget af det første, jeg læste i mit liv.

Historierne var enkle, humoristiske og elementært spændende, hvilket formentlig er en væsentlig del af forklaringen på, at jeg dengang drømte og indimellem stadig drømmer om selv at blive detektiv.

Hitchcock præsenterer

Manden bag De tre detektivervar den amerikanske forfatter Robert Arthur. Op gennem 1930'erne bidrog han til alskens pulp-magasiner med besnærende navne som Amazing Stories, Thrilling Detective, Startling Stories, The Phantom Detective og Black Mask, og i 1940'erne begyndte han at lave radio. De næste 10-15 år skrev og producerede han mere end 500 afsnit af egne og andres detektiv-, thriller-, spændings-, mysterie-radioføljetoner.

I 1959 flyttede Robert Arthur fra New York til Hollywood, hvor han i tre år arbejdede som manuskriptforfatter på tv-serien Alfred Hitchcock Præsenterer.Serien blev produceret af den berømte instruktør selv, som også med vanlig sans for selviscenesættelse og reklame introducerede hvert afsnit med et par ildevarslende og vittige replikker. Arthur var desuden redaktør på nogle af de antologier med gyser- og krimifortællinger, Random House udgav under fællestitlen Alfred Hitchcock Præsentererfaktisk skrev han Hitchcocks muntert-makabre indledninger.

Da Arthur i 1962 besluttede sig for at skrive sin egen krimiserie møntet på et ungt publikum, spurgte han Hitchcock, om ikke han ville være en slags frontfigur og dermed øge seriens profil. Hitchcock sagde ja han fik penge for det og omslagene til de 10 bøger om Alfred Hitchcock og De tre detektiver,som Robert Arthur nåede at skrive inden sin død i 1969, prydes af filminstruktørens velkendte kontrafej, og bøgerne begynder med 'hans' introduktion til Jupiter, Pete og Bob og den forestående sag.

Moderne virkelighed

Da Robert Arthur døde, overtog forskellige andre forfattere serien, og i alt udkom der 43 bøger om De tre detektiver,inden læserinteressen ebbede ud, og serien blev stoppet af forlaget, Random House. Hitchcock optrådte i de første 30 bøger, men blev ved sin død udskiftet med den fiktive krimiforfatter Hector Sebastian, som også i senere genudgivelser af de gamle bøger blev skrevet ind i stedet for Hitchcock.

De tre detektiverhavde dedikerede fans i mange lande verden over, men ingen steder blev serien så populær som i Tyskland. Et tysk forlag fik lov til at udgive nyskrevne historier - mere end 150 er det blevet til, og de foregår også i Rocky Beach - ligesom man i Tyskland har produceret mere end 130 hørespil og to engelsksprogede spillefilm baseret på De tre detektiver.

Det er de tyske bøger, som Forlaget Zoom er begyndt at udgive på dansk, og selv om jeg ikke er helt så begejstret for de nye historier, som jeg var for de gamle nostalgi er en stærk følelse er de nogenlunde tro mod originalerne, samtidig med at de foregår i en genkendelig, moderne virkelighed med computere og mobiltelefoner.

Fans har på internettet givet De tre detektivernyt liv; spørgsmålet er dog, om Jupiter, Pete og Bobs forholdsvis jordbundne eventyr kan fange en ny generation af unge boglæsere, som er flasket op med mere flyvsk fantasya la Harry Potterog Twilight.

Men på Midtsjælland sidder en snart midaldrende filmanmelder og overvejer at droppe skriveriet og i stedet åbne Monggaards Detektivbureau.

Venner. Den amerikanske forfatter Robert Arthur havde et godt tag i Informations filmanmelder, da denne var dreng. De tre drenge Jupiter, Pete og Bob tog ud på eventyr i 'De tre detektiver'-bøgerne, og Christian Monggaard tog med. Foto: Coveret af 'The Three Investigators in The Mystery of the Fiery Eye' fra 1967 af Robert Arthur. Illustreret af Harry Kane, udgivet af Random House