Læsetid: 2 min.

Godt og skidt

10. juni 2011

3/6

Vi er inde i en stime af dårlige titler. Sidste uge var det Folkloreog Lerets Magi, tidligere på ugen var det Speech Mattersi Venedig om ytringsfrihed, den anden anmeldelse her på siden er af Illuminations, men udstillingen på Silkeborg Bad løber måske alligevel med prisen.

Dyre Damerer en næsten krænkende titel til en udstilling, hvor kvindelige kunstnere forholder sig til dyr. Damer, dyr, dyre damer? Av, av, av. Der tales sågar i ramme alvor om titlens dobbelttydighed i bogen, der er udgivet i anledning af udstillingen.

Det svarer til, at Lars Løkke på sine kommende valgplakater skriver sit efternavn med 'y', lover lykke og spørger, om vi fanger den.

Men lad det nu ligge. Værkerne er slet ikke så ringe, som titlen antyder. En video af Lisa Strømbech især er svær at løsrive sig fra: En ældre mand ligger i en stol med benene oppe. Hans øjne er lukkede. To kittelklædte personer ankommer. De har store handsker syet af pels på hænderne. De tager den ældre mands strømper af. De trækker hans bukser op og begynder at nusse hans fødder og skinneben. De giver synkront hver fod lingammassage, langsomt op og ned, så ned, ned, ned og så mellem tæerne og så lange tantrastrøg på hans ben.

De knapper hans skjorte ned og nusser hans bryst og hænder og ansigt. Hans øjne er stadig lukkede. Han nyder det. Man siger, at det er godt at have et kæledyr. Sikke en dosis han får.

Lisbeth Banks
En evolutionær forestilling, er også bemærkelsesværdig. Den består af tre grønne æg, det ene rundt, det næste kegleformet og det sidste formet som en pyramide. Ved siden af en fugl med vingerne strukket ud i en trekantsformation og til højre en trekantet rede. Det er raritetsfetichisme i anden. Eller en gal videnskabsmand. Eller en helt vild sød kunstner.

Lykke Andersen bliver næsten Paolo Pivisk med sine fotografier af køer på grænsen mellem Aserbajdsjan og Georgien, da dyrene med sine mange farver og racer udstiller, hvor absurde mange af jordens konflikter er.

Kom nu tilbage til udgangspunktet og lad os begynde forfra, fristes man til at råbe til de involverede.

Nu siger tommelfingerreglen jo godt nok i provinsen, at der for hver god kunstner skal være én håbløs, men det går alligevel op, da både Vibe Bredahl og Louise Hindsgaul hver især gælder for to.

Vibe Bredahls fortænkte damebladskunst efter devisen 'kalkér lidt af hvert ind over hinanden, uden at det giver mening', er en gåde på kunstscenen.

Hun er en pussenusseudgave af Julie Nord og en kedelig udgave af Marzel Dzama, bare uden nogen æstetisk begavelse.

Og Louise Hindsgauls hvide skulpturer af dyremennesker, og hvad vi har, er mere sjov keramik, end det er kunst. Det er Kvium-møder-Royal Copenhagen. Det eneste, der mangler er nogle blå blomster.

'Dyre Damer' i Skovvillaen på Silkeborg Bad, Gjessøvej i Silkeborg til den 18. september.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu