Læsetid: 2 min.

Kærlighedens aldrende begyndere

Den ukonventionelle 'Beginners' er en tænksom beretning om sen følelsesopblomstring
Den ukonventionelle 'Beginners' er en tænksom beretning om sen følelsesopblomstring
30. juni 2011

Filmen lanceres som en amerikansk komedie, men den har meget lidt af den ferme vittigheds-glathed, der ofte forbindes med genren.

Tværtimod er den snarere melankolsk end morsom, og i sin lidt søgende, underdrevne stil og sine pastelfarvede billeder minder den mere om et følsomt europæisk komediedrama, selv om den foregår i Los Angeles blandt påståede amerikanere.

To handlingsgtråde

Ingen af de tre hovedroller spilles af amerikanske skuespillere, og det gør kun den luftige fornemmelse stærkere.

Skotske Ewan McGregor har hovedrollen som tegneren Oliver, der også er filmens fortæller.

Med ham ved roret sejler vi frem og tilbage mellem to handlingstråde.

På den ene side den fremadskridende fortælling om hans nye usikre forhold til en fransk skuespillerinde, blandet op med minder fra en opvækst i et kærlighedskøligt hjem, som har gjort det svært for ham at binde sig i et varigt forhold.

På den anden side udfolder der sig et skægt og ukonventionelt portræt af Olivers far, der 75 år gammel springer glædestrålende ud som bøsse, får en ung elsker og en masse bøssevenner. Da faderen rammes af dødelig lungekræft, nægter han at hænge med mulen, og Oliver passer og plejer ham til det sidste.

To scenestjælere

Filmen har en selvbiografisk baggrund, og det mærkes hele tiden i det intime, sørgmodige tonefald.

Ewan McGregor lever sig smukt ind i Olivers bedrøvede singleskikkelse, der udfærdiger tegneprojektet The History of Sadness, som vi også får prøver på (instruktør Mills er selv tegnekunstner, samt anset instruktør af musikvideoer). Havde det ikke været for den scenestjælende terrier Cosmo, som har sine egne replikker (dog kun i underteksterne) ville de fleste af McGregors scener være nogle slemme downers.

Også fordi den nyslåede kæreste Anna nok er sød og sensitiv, men også til tider lidt krukket spillet af Mélanie Laurent, og i hvert fald underkarakteriseret. Den temmelig blegsotige affære danner til gengæld den perfekte baggrund for den 81-årige Christopher Plummers glansrolle som den på én gang opblomstrende og døende far, der figurerer voldsomt dominerende i Olivers bevidsthed. Faderen er måske den, som ved sit sene eksempel på frigørelse kan give Oliver det stærkt tiltrængte livsmod.

Han løber med filmen

Plummer har i tidens løb spillet så mange sammenbidte magtmennesker, at det er den rene svir at se ham her i en stik modsat rolle som nyslået generøs livskunstner. Også på det felt fylder han dog meget i landskabet. Den homoseksuelle frelse er overalt så Oliver kærligt-ironisk kan spørge, om også en af faderens stole da er blevet homoseksuel!

I sådanne øjeblikke rammer filmen en meget fin tone af øm indsigt og stille humor. Personligt synes jeg nok, at sensitiviteten ellers virker rigeligt selvbevidst og selvsmagende i flere passager, men det skyldes måske bare anmelderforhærdelse. Så Beginners har bestemt chancer for at blive et sommerkult-hit.

Beginners. Instruktion og manuskript: Mike Mills. Amerikansk (Grand, Dagmar, Empire)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu