Kærlighedens sprængkraft

Med sit kæmpeværk om ugengældt kærlighed har moi Caprice-sangeren Michael Møller markeret sig som en af sin generations helt store sangskrivere og sangere
Michael Møller viser sig som én af landets allerfineste sangere, og det er med til at løfte de 31 sange direkte op i mesterklassen.

Michael Bothager

7. juni 2011

Kærlighed! Eller: Kærlighed? Hvordan man end vender og drejer det, fylder den godt op i landskabet. Bare spørg marketingfolket, som tager sig godt betalt for gennem diverse greb at påvirke vores valg af alt fra læskedrikke til bilmærke. Tænk på, hvor mange reklamer der benytter kærlighedens sprog for at få os til at foretrække den ene mobiltelefon frem for den anden. Og ikke kun når det gælder den oldgamle leg mænd og kvinder imellem, men også den, der er i spil mellem venner (øl, f.eks.) eller familier (alt fra bleer til chokolade).

Men det er selvfølgelig altid den idylliserende model, der trækkes ud af garagen og serveres som et glansbillede, man alt efter behov og ståsted kan grine af eller græde over; de færreste problemer i kernefamilien løses ved at vælge det rette vaskepulver. Skal der derimod fældes andet end krokodilletårer, ejer den kærlighed, vi ikke kan få, den kærlighed, som os nægtes, den med andre ord uopnåelige kærlighed langt mere sprængkraft, som den dog rumsterer rundt derinde og laver ulykker ... for ikke at tale om al den kunst, der kommer ud af den eller dem, vi ikke kunne få, dem, der som det smukt hedder, ikke vil eje os på 10 tønder land. Det gør nas, nogle brænder sammen, andre får afløb for smerten ved at skabe. Ikke sig, men noget!

Og netop den ugengældte kærlighed har moi Caprice-sangeren Michael Møller sat sig for at undersøge fra alskens vinkler på sit andet soloprojekt, det mere end ambitiøse A Month of Un- requited Love, der består af ikke færre end 31 sange. Den eneste anden udgivelse, det kan minde om, er 69 Love Songs (1999) med amerikanske The Magnetic Fields, dog med en markant afgørende forskel; hvor materialet på 69 Love Songs i udstrakt postmodernistisk grad handlede om kærlighedssange, handler Møllers sange uden omsvøb eller ironi om kærlighed, hvad enten den nu er mistet, uopnåelig, uforløst eller bare helt ude i skoven. Ja, eller del af den bizarre disciplin, som at elske nogen på afstand jo er. Og det gør de med lige dele sikker melodisk sans og tekstlig præcision, der betyder, at man som lytter ikke har stort andet at gøre end at overgive sig til denne mammutsatsning, hvor der tilmed ikke findes skyggen af en dårlig komposition.

At Møller oveni er én af vores allerfineste sangere, som her folder sig fornemt behersket ud, er med til at løfte de mange sange direkte op i mesterklassen. Dette er ikke mindst hørbart, når han giver den a capella, en specialitet.

Lavmælt og intim

En em af tristesse står fra værket, tonen er lavmælt og intim, grundklangen akustisk og spartansk, brugen af trommer sparsom, og selv om flere af sangene såmænd godt kunne have tålt et større orkestralt udtræk, er valget af gæstemusikere overskueligt, og de benyttes med økonomisk omtanke, hvilket kun yderligere sætter sangene og solisten i centrum. Det lyder ofte besnærende enkelt, men helt lige ud ad landevejen er det ikke, Møller er som komponist både forfinet og avanceret, men også dygtig og erfaren nok til at begrænse sig inden for den givne sangs rammer.

Det er musik til at forsvinde eller gå på opdagelse i, musik, man kan leve med i uge- og månedsvis, slidstærk og dog så diskret, smuk, men ikke anmassende, først og sidst er det sangkunst på et højt plan, og med disse 31 sange placerer Møller sig helt i toppen af sin generation, hvad angår (engelsksproget) sangskrivning. Og det bør måske tilføjes, at hans beherskelse af netop det engelske sprog er præget af en dybere forståelse og større tæft end normalt.

Det er trods ihærdige forsøg derpå endog meget svært at finde noget at sætte fingeren på. Skulle jeg være krakilsk, kunne jeg påpege, at projektet som helhed er noget af en mundfuld at sluge. Men det er Boris Pasternaks roman om Dr. Zhivago også, hvilket jo ikke gør den ringere. Så lad os smide hæmningerne overbord og på det varmeste anbefale A Month of Unrequited Love.

Gav dem væk

At Møller hver dag, i løbet af de 31 af slagsen, som tilsammen udgjorde maj måned, valgte at give én af disse sange gratis væk på et dertil indrettet site, skal vel ikke kun tolkes som et udslag af godhed. Men snarere som en logisk konsekvens af, at den jungle, som internettet nu engang er, har muliggjort en musikspredning uden sidestykke. Oven i købet fuldstændig vederlagsfrit, for man downloader jo lortet gratis, det er godt nok illegalt, but who cares? Personligt lider jeg jo af den vrangforestilling, at folk skal have penge for deres arbejde ikke kun rørlæggere og advokater, men såmænd også sangskrivere. Men da de færreste er indstillet på det, har Møller altså valgt at give dem bort, og så kan folk betale for dem, hvis de har lyst. Det er helt sikkert billigere end at få lavet en cd, som ingen vil købe. Hvorom alting er skaf Dem dog adgang til denne sangskat, hvordan De end bærer Dem ad. De vil ikke fortryde det. Den er nemlig helt fantastisk, ja, man fristes til at sige alle pengene værd.

Michael Møller: A Month of Unrequited Love (Tigerspring)