Læsetid: 4 min.

Newyorkere kan altså godt dreje piruetter

Når Den Kgl. Ballet i denne uge indtager New York, danser de for et publikum, der er vant til stjernedansere. Information var med til premiere hos American Ballet Theatre og til musicaldans hos New York City Ballet
Når Den Kgl. Ballet i denne uge indtager New York, danser de for et publikum, der er vant til stjernedansere. Information var med til premiere hos American Ballet Theatre og til musicaldans hos New York City Ballet
15. juni 2011

NEW YORK – Balletpublikummet i New York har ventet Den Kongelige Ballets gæstespil med spænding. Men det er ikke ligefrem, fordi New York mangler ballet.

Denne måned danser American Ballet Theatre og New York City Ballet side om side på Lincoln Center. Begge kompagnier har dansere, der tilsyneladende kan alt. De kan dreje, de kan strække sig ud i de vildeste linjer, de kan springe ... Kvindernes ben er svungne, mændene er bredskuldrede, og deres ansigter er endda også interessante. Oh, my God.

American Ballet Theatre plejer at vise helaftensballetter, mens New York City Ballet typisk har balletaftener med tre-fire forskellige værker. Men American Ballet Theatre fremstod hottest ved indledningen til denne newyorkersæson i sidste uge, fordi kompagniet bød på det mest fremadstormende koreograftrekløver lige nu: Millepied-Ratmansky-Wheeldon.

Som en sommerbrise

Franskmanden Benjamin Millepied er solodanser ved New York City Ballet stjerneombejlet og manden bag Black Swan-filmen. Russeren Alexei Ratmansky er tidligere solodanser ved Den Kgl. Ballet, så blev han balletmester på Bolshoi, hvor han bl.a. skabte bl.a. The Bright Stream,og de sidste tre år har han været huskoreograf for American Ballet Theatre. Og englænderen Christoffer Wheeldon er tidligere danser ved New York City Ballet, skaber af kompagniet Morphoses 2006-10 og koreografen bag bl.a. The Wanderersog Tornerosefor Den Kgl. Ballet.

På Metropolitan Opera House var stemningen høj. Alle sponsorkvinderne sadi parkettet med deres ansigtsløftninger og botoxanretninger, kritikerne sad med notesblokkene i damesiden og de jordnære fans sad opefter.

Dansen udstrålede en overvældende sommerglæde. Ratmanskys Dumbartonvar en Stravinsky-dans for ti dansere i lette sommerkjoler og selvsikre selebukser. Strukturen var avanceret. I stedet for en traditionel vekslen mellem duetter og solodanse, så gled den ene dans hele tiden over i den anden som om en sommerbrise hvirvlede danserne ind på scenen og op i fnuglette spring med delikate håndbevægelser, lynhurtige drej og sindsoprivende smidighed. Drillemønstrene var overbevisende organiske: En sand forelskelseskoreografi, ikke bare om dansere, men om virkelige mennesker i tilfældighedsmøder.

Som kritikeren Tobi Tobias beskrev det på websiden artsjournal.com: »Uden den mindste smule sentimentalitet eller falskhed kom hver eneste danser i denne imaginære verden til at se ung og smuk ud«.

Eller som kritikeren Alistair Macauly udtrykte sin fascination i The New York Times: »Der foregår alt for meget til, at man kan opfatte det hele ved en enkelt opførelse, men jeg mærkede straks, at jeg var følelsesmæssigt og strukturelt grebet af denne ballet.«

Højgravid Black Swan

Benjamin MillepiedsTroikavar en effektiv leg for en Bach-cello og tre mænd muskuløst, humoristisk og fyldt med hormoner. I pausen bagefter stod hans Black Swan-kæreste Natalie Portman og smilede i blåprikket kjole hen over sin højgravide mave; endnu smukkere i virkeligheden end på skærmen til Oscarfesten. Suk, svane.

Efter en inciterende genopsætning af Antony Tudors sjældent sete Shadowplaymystikerkoreografien fra 1967 med Baryshnikov som ur-Mowgli kom aftenens showstopper i form af Christopher Wheeldons nye Britten-ballet
Thirteen Diversions. Her var 24 dansere i de skønneste formationer: cirkler af kåde kvinder i halvtredserkjoler og rækker med ivrige mænd. Her afsløredes noget af Wheeldons trinmæssige påhitsomhed som f.eks. kvinden, der gik på tåsko, men helt foroverbøjet, så hendes hænder kunne holde nede om hendes ankler imens ... Og Wheeldons mainstreamappeal var uafviselig: Publikum kunne ikke få nok.

Danserne hos American Ballet Theatre virkede utroligt veldansende. Næ, piruetter, det er da ikke noget problem, svarede eksperter undrende, når jeg spurgte til, hvordan det kunne være, at alle disse dansere kan dreje fire-fem-otte piruetter. Den problemløse teknik gælder ikke kun kompagniets fremadstormende solodansere som den nobelblonde solodanser David Hallberg, men også en svajende spinkel korpsdanser som Isabella Boylston. Det er selvfølgelig også derfor, at kompagniet kan tiltrække så imponerende verdensstjerner.

Da jeg aftenen forinden oplevede kompagniet i Kevin McKenzie og Susan Morgans charmerende Don Quixote, strålede fnugdanseren Alina Cojocaru som den letteste og mest frygtløse Kitri, mens José Manuel Carreño løftede hende, så alle trin blev en flirt. Tiljublet som en dansedronning.

Jalousidrab

New York City Ballet har ry af at være badedragternes kompagni på grund af Balanchines neoklassiske balletter i sort-hvid. Men kompagniet fremdanser også ofte en Broadway-stemning på guldstiletter i Balanchines og Robbins musicalballetter. Ved dette besøg i Koch Theatre som teatret har heddet siden 2008, takket være mæcenen David H. Koch var jeg blandt andet heldig at komme til at opleve Balanchines gamle stripbarparodiSlaughter on Tenth Avenuefra 1936. Her var Maria Kawroski skrupelløst smuk som stripperen, der får mændene om sig til at dræbe hinanden i jalousi. Men havde det ikke været for den karismatiske dirigent Fayçal Karoui og hans kække introduktion til Leonard Bernsteins musik og den efterfølgendeWest Side Story Suite, havde balletaftenen været noget tam.

Så hvad er advarslen? Kun en tåbe frygter ikke tåskoene i New York.

American Ballet Theatre. Metropolitan Opera House, f.eks. Ratmanskys 'The Bright Stream' 15. juni og Sergeyevs 'Coppelia' 16-20. juni, til 9. juli. Herefter Los Angeles 14-17. juli og Tokyo 21-29. juli.

New York City Ballet: Saratoga Springs. 5-16. juli.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu