Piberygende barnemand

Er det en voksenbog for børn eller en børnebog for voksne? Kasper Syhler har før udgivet børnebøger og graphic novels. Nu romandebuterer han med voksen-fantasien 'Patterson. Sort ko, hvid mælk'
3. juni 2011

Det er hele tiden referencer til børnebøger, jeg tænker på, når jeg læser Kasper Syhlers (f. 1975) roman Patterson. Sort ko, hvid mælk om den ældre herre Patterson, der raver glad i låget, misforstået mumlende rundt i sit liv af brun sovs og storslåede ideer. Og er Patterson ikke navnet på den der godmodige billedbogsbjørn, der som en anden Peter Pedal spankulerer rundt og lærer lidt om livet og en syltetøjsmad?

Ved nærmere google-tjek hed han Paddington, så måske holder referencen ikke helt. Men alligevel, der er noget Astrid Lindgren-figur over Syhlers hovedperson, en Lindgren-type fanget i et voksent begær.

Sorte får og køer

Kort fortalt handler Syhlers roman om én ting, og det er manden Patterson. Han er godt oppe i årene, driver den dejligt af på en arv i København, udgiver ved et slumpetræf en digtsamling (haiku), bliver på grund af dette forladt af konen, prøver at finde meningen med kvinder via forskningsprojektet Mysterium Femina (inklusive indsamling af pubeshår), bor til leje hos en ung kvinde, spiser en chokoladefrø.

Patterson, hvorom der i bedste tredje-persons-fortæller-stil bliver fortalt, at han er en excentriker, et langt piberygende rær, en sort ko. Billedet med den sorte ko kan gøre det ud for eksempel på en af romanens mere uheldige vittigheder, et sort får forvandles til en sort ko, et tungere, mere drøvtyggende, mere morsomt, mærkeligt familiemedlem (i storbyens store familie), men ombytningen er ikke så meget mere end bare fiffig, og fiffigt kan være fint nok, men efter endt læsning er Patterson. Sort ko, hvid mælk hurtigt glemt.

Momentvis veloplagt

Momentvis er romanen utrolig veloplagt, og Patterson lægger navn til flere morsomme udråb. Syhler har god humoristisk timing, godt øre får den sjove sætning, men et par enkelte snapse gør ingen julefrokost. Mit indtryk er, at bogen heller ikke har am-bitioner om at være mere end et hyggeligt put. Det er måske det mest mystiske ved Syhlers roman, at den ikke vil mere. Som sådan fungerer den fint, er helstøbt, vel- opbygget, fantasifuld, men den også underlig uambitiøs. Overfladisk simpelthen. Som en børnebog uden døden.

Pressemeddelelsen proklamerer, at romanen handler om »at være i opposition til normaliteten og de konflikter og kriser, det konstant medfører«. Men Pattersons oppostion til normaliteten er bare så satans normal. En piberygende, buldrende herre med en livlig libido og foragt for ungdommen, er det virkelig normalitetens modstander? Er det ikke nærmere den figur, man har set hos folkekære komikere som Rytteriet og Monrad & Rislund for bare et nævne et par stykker? Et det ikke efterhånden en til kedsomhedens grænse velkendt gut?

Karakteren Patterson er først og fremmest fiktion, han er forfatterens pudsige indfald, en forfatter, som så i bedste velskrevenhed og ferm rytmik lader sin dukke bælle endnu et glas rødvin. På den måde bliver Patterson ikke et billede på den utilpassedes lykke, men i stedet en fremstilling af forfatterens forestillinger om det excentriske.

Hygge

Romanen fremstår i sin helhed som infantil fantasi om det konsensusløse liv, hvor Patterson er Karlsson på Taget, for fjollet, for entydig til at være andet end netop en spirrevip af en voksendrøm. Romanen i sig selv fungerer på denne præmis, udforsker begejstret forestillingen om en mand fra et af Halfdan Rasmussens børnerim, det er Palle alene i verden gone Benny Andersen eller sådan noget. Det er altsammen vældig hyggeligt.

Tilbage sidder jeg med indtrykket af at have læst en hel bog bygget på tanken: »Tænk, hvis nu vi var helt vildt skøre«.

Det er ikke en tanke, der kan fylde en hel roman.