Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Alt stemte for Veto

Årets Orange-åbner blev den bedste længe, trods regn og stiv kuling. Vetos modne tro på dynamik, melodik og et kompliceret eksekveret materiale giver tro på godt vejr hele weekenden på Roskilde
Veto er et af Danmarks, endsige Nordens, mest påtrængende, velspillede og insisterende bands, og gruppen fortjener et publikum langt ud over disse breddegrader.

Veto er et af Danmarks, endsige Nordens, mest påtrængende, velspillede og insisterende bands, og gruppen fortjener et publikum langt ud over disse breddegrader.

Sofie Amalie Klougart

Kultur
1. juli 2011

Det er en eviggyldig diskussion, om det nu også er det rigtige navn, der får lov at åbne Roskilde. Efter et par nordiske omveje, endsige derouter, skal jeg ikke desto mindre hilse og sige, at Roskilde synes trygt tilbage på danskersporet.

Personligt har jeg all the way fundet Veto yderst oplagt til tjansen, og i går viste de sig i den grad tilliden værdig.

At det må have været besværligt endsige svært at virke oplagt i regn, småstiv kuling ultimo juni lod de fem gutter sig således ikke mærke med. Anført af yngstemanden, det kreative omdrejningspunkt Troels Abrahamsen, demonstrerede Veto modsat When Saints Go Machine i fjor hvordan man sparker nerve i foretagendet. Og maskinparken, ikke mindst.

Veto er et af Danmarks, endsige Nordens, mest påtrængende, velspillende og insisterende bands, og gruppen fortjener et publikum langt ud over disse breddegrader.

Deres omgang med keyboards og forprogrammerede samplereffekter er fænomenal, fordi outputtet ender levende og øjeblikkeligt.

Smil i fuldskægget

Da Veto brød igennem lydmuren i 2006 med et sitrende, knitrende og mekanisk miks af programmeringer og guitarer, fik bandet ikke den opmærksomhed, det sådan set fortjente. Eller; ungdommen forstod den klare nye genredefinition uden skelen til eller skelnen mellem klikkende elektronik og emotionel progrock, men anmelderne nøjedes dengang med prædikatet »lovende«.

Også selv om There's a Beat In Every Machine måske var det årets bedste rockudgivelse. Drønet blev overhørt. Siden er der kommet mere harmoni i det konstant ulmende udtryk.

Et godt trespring fra Oranges scenekant åbnede Veto aftenen (eller eftermiddagen, som Troels Abrahamsen noget ufestligt omtalte tidspunktet) kontrolleret, men omfavnende.

Vi fik, en smule atypisk for tidspunkt og sted, en langsomt brændende skæring fra februars Everything Is Amplified, og dernæst gik turen frem og tilbage og igennem det blot tre album store katalog, som byder selv for en trofast lytter på forbløffende mange stærke kompositioner og udkrængninger.

Forsangeren og sangskriveren tog afmålt fronten dog oftest bag sit keyboard men så undervejs mere imponeret ud end tidligere observeret. Der blev smilet i fuldskægget. Han skuede selvfølgelig også over et talstærkt og fikseret publikum, som i alder næppe nogensinde er set yngre til en åbningskoncert på Roskildes slagskib.

Alene af den grund var Veto velvalgt. Det er for sjældent, at Orange Scene fungerer som mere end et samlingspunkt for dinosaurer og deres trofaste følge.

Fra klik til støj til klik

Koncerten toppede med debutens »I Brought the BBQ« og den nye »Spun«, som lejrede sig i den tætpakkede og titusindtallige skare. Begge numre både fik lov at implodere og eksplodere. Det er det, som Vetos ekstremt velspillende kvintet mestrer. Dynamikken. Ledt an af trommeslager Mads Hasager, der ikke blot er et kompakt kraftværk, men også en nuanceret beatkonduktør, fik vi midt i støvregnen en skylle af modent musikmageri.

Af og til dvælede Veto en kende for meget ved det stillestående, men statisk stod kaskaderne af konstant changerende klik og støjende akkordklodser trods alt aldrig. Titelnummeret fra album nummer to, »Crushing Digits«, gav ligefrem et bud på electrodisco, som newyorkerbandet The Rapture ville dræbe for at fremmane.

Ruskende og indædt uden at miste den funky fornemmelse, som flere af Vetos medlemmer kunne mistænkes for at have dyrket intenst i gymnasieårene. Men det er selvfølgelig også nogle år siden.

Alt i alt var helheden i udtrykket mere end intakt. Og når man tilmed kan binde molevitten sammen med en så inderlig og insisterende røst som Abrahamsens, er det svært ikke at lade sig rive med og tro på godt vejr resten af Roskilde. Der er mere på spil end mødet mellem kød og strøm i Veto. Bandet trodsede i hvert fald vejrguderne.

Veto, Orange Scene, torsdag klokken 18.00

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her