Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

De synger som engle i Hjørring

Samtidig spiller de satire med asylpolitisk tæft. For Ina-Miriam Rosenbaums iscenesættelse af Hjørring Revyen er veloplagt og gennemmusikalsk
Der bliver truttet igennem i alle luftlag og tonarter, når   Hjørring Revyens supermusikalske performere kaster sig ud i englelyd.

Der bliver truttet igennem i alle luftlag og tonarter, når Hjørring Revyens supermusikalske performere kaster sig ud i englelyd.

Axel Søgaard

Kultur
25. juni 2011

Englene har travlt i Vendsyssel. De er nemlig sendt ud for at afværge klimakatastrofer i Jesper Malmoses muntre tekst, der på indlysende vis får knyttet det lokale i Hjørring sammen med det globale og jordskælvet i Japan eller i hvert fald sammen med snestormen på Bornholm ...

Der er i det hele taget højt til både loftet og himlen i Hjørring Revyen, som nu er genopstået efter seks års pause.

De fem skuespillere er så djævelsk musikalske, at alle tekster kommer til at virke overrumplende skarpe. Og Ina-Miriam Rosenbaums instruktion har en skarphed, som virker som en afsmitning fra hendes egen performerpræcision.

Revyens mange satirescener glimter kompromisløst præcist. Her siges kun det vigtige og så er nummeret ovre.

For Hjørring Revyen prøver ikke at være pæn. Gudskelov.

Danskernes billede af 'de fremmede' smækkes op i fjæset på tilskuerne sammen med danskernes selvfedmebillede. Og så bliver der grinet og stirret ned i gulvet på samme tid ...

Pingvinscoop

Men det vildeste er faktisk Hjørringrevyens musikalske niveau. Kapelmester Henrik Baloo Andersen og hans (big) band har en fremdrift, der hele tiden tvinger pulsen et nøk nærmere Skagen. Og alle fem performere synger mangestemmigt med største selvfølgelighed og rapper og jazzer og rocker, så det er en fryd.

Youngsteren Marie Dalsgaard lægger blæret overstemme til det meste med sin superdelikate satiresopran. Og så bringer hun sin stærke timing af muthed og antibegejstring, der eminent punkterer jubeloptimismen. Det er yderst forfriskende. Donald Andersen har en dansesmidighed, der er aldeles fortryllende og en rytmesans, der ikke mindst gør ham overbevisende i Vase & Fuglsangs genialt-ordknappe trommesolo State of the Union.

For Donald Andersen kan vitterlig bare jamme med et par trommestikker og alligevel få sagt det allermeste om hele verden: O-ba-ma, Oba-maaaa, OOOO-bama ...

Karsten Jansfort imponerer med sine mange forvandlinger. Han er lige intens, uanset om han spiller flippet vikingesøn i 'Paradise Hotel' eller wellness-præst med Chris MacDonald-attitude.

Og Ina-Miriam Rosenbaum spiller selv klimatruet pingvin i et gak nummer om klimaopvarmning: »Der ryger jo et par arter / hver gang charterflyene starter,« som hendes vraltepingvin siger det.

Motorsavskvinde

Men det er Lone Rødbroe, der samler revyen. Det er hendes aften, og det er hendes sæson fra svigtsoloen Køkkenvejen til Hjørring

Revyen.

Som performer med en bramfri humor og en livsglad krop skaber hun en genkendelse hos tilskueren og bevæger tilskueren. Hun forstår den helt almindelige kvinde, som hader sit sommerhus, fordi manden hellere vil slå græs end kysse på hende.

Og hun kender både skoledrengen og slagterimedarbejderen, der får det bedste ud af sparesituationen; Lone Rødbroe er kvinden for at partere hvad som helst med motorsav, mens hun smiler. Og så kan hun danse linedanse! Frem og tilbage, mens hendes frodige krop vitterlig lader alt gungre og går linen helt ud.

Sejrsnummeret i Hjørring er Carl Erik Sørensens 'På pointjagt'. Her sidder Lone Rødbroe og Ina-Miriam Rosenbaum i hver deres burka på en bænk og sejler op ad åen med klirrende poser, mens de gør deres for at være integrerede så synligt som muligt ... »Hvad skal man med sharia / når man har Pia?« spørger de flabet, mens de gennemgår fremmedangstens regler set fra den anden side. Det er frygteligt underholdende og forfærdeligt skarpt. Og så bringer denne sketch Hjørring Revyen derop, hvor politisk revy er bedst: Besk og barsk. Men altså nådigt serveret af engle.

Hjørring Revyen. Iscenesættelse: Ina-Miriam Rosenbaum. Tekster: Jesper Malmose, Troels II Munk, Carl Erik Sørensen, Gunvor Reynberg, Vase & Fuglsang, Flemming Jensen m.fl. Musik: Henrik Baloo Andersen. Scenografi: Sus Haugland. Koreografi: Peter Friis. Vendelbohus til den 30. juli.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her