Læsetid 3 min.

Glemslens partisaner

Peter Laugesen og Singvogel begejstrer med deres tredje album, hvor duoen Bjørst skuffer
25. juli 2011

Så er slænget fra Aarhus atter på spil med deres hokuspokus og fikumdik, så ikke et sæde er tørt. Ja, vi taler om poeten Peter Laugesen (alias Ol' Blue Eyes) og spillebanditterne i Singvogel, dvs. Andreas Hansn (sic), Lotte Maxild, Jens Balder og Jørgen Holm. Tilsammen står de for noget af mest fængende inden for genren Det Talte Ord m/ Musikledsagelse, men er med det fortrinlige Den her planet glemmer vi aldrig så også på banen for tredje gang. For hvem kan glemme Apparatets skygge (2003) eller Hotellet brænder (2005) med samme konstellation? Ikke jeg, i hvert fald. Men så bliver jeg heller aldrig rigtig træt af hverken at læse eller lytte til Ol' Blue Eyes, hans bevidsthedsstrømmende udladninger om stort og småt, liv og død, kultur og natur, Gud og Gokke og alle turene med hunden rammer mig i såvel hypofyse som solar plexus, det er både skarpt og blidt, kritisk og varmt, smukt og grimt og så videre. Laugesen forsøger som tommelfingerregel at få skrevet hele lortet ind i sin poesi, hvilket er prisværdigt og tilmed forbløffende ofte lykkes.

Med Singvogel går der så rock'n'roll i den, om end ikke helt som den kendes fra radioen og andre moderne møgspredere. Bandet selv karakteriserer vittigt sin stil som »forstadsrock'n'roll et miks af punkrock, blæserinstrumenter og kontrolleret kaos«, og det må jo siges at passe til Laugesens udtryk som vermouth til gin. At de så tilsammen her i tredje omgang i den grad synes at ramme plet, skyldes den rutine, de må have fået som ensemble, her er i hvert fald en fornem kongruens mellem tekst og musik, Hansn leverer de arrige elguitarer og Holm det sikre backbeat, mens Maxild og Balder sørger for krummelurer og skæve indfald, således lydbilledet konstant både driller og udfordrer. Og Laugesen, ja han »skriver for de aber, der kommer ud af beskyttelsesrummene«, gør han og læser i dén grad op for alle og enhver, om end næppe for hvem som helst. Det er både besættende og berusende at være selskab med disse glemslens partisaner, og får De mulighed for at fange holdet her live på en scene, ville det være torskedumt ikke at møde op og få blæst de små grå igennem af poesiens kulsorte kraft.

Lidt for smagfuldt

Et andet projekt, der ikke kan frakendes en vis poetisk pondus er duoen Bjørst, som består af sangerinden og sangskriveren Lill Rastad Bjørst og guitaristen Jacob Krogholt med samt diverse gæster; de var på banen for nogen år siden med orkesteret Siku, hvis album Indeværende år i 2005 begejstrede denne anmelder med sin kuldslåede nordiske tone og lette støjpoppede tilgang til tingene. Der indskriver duo-udspillet Blandt de levende sig i en nok mere klassisk tradition, selvom der stadig arbejdes med asymmetriske sangstrukturer og en mildt eksperimenterende tilgang. Melankolien har ikke sluppet sit tag i udøverne, på samme måde som teksterne stadig kredser fermt om tvivl, længsel, undren og tro, med udgangspunkt i parforholdet og al den ballade, det det medfører. Så langt, så godt.

Og der passager, hvor det virkelig fungerer og går op i den famøse helhed, men når denne anmelder så alligevel godt kan få armene ned, skyldes det en fornemmelse af stilstand, og selv rockede satsninger som »Prøver igen«, det dødfødte »Minneapolis« og den egentlig charmerende »Din planet« formår ikke at bryde pladens grundstemning af stasis. Men ret skal være ret, Lill Rastad Bjørst er som sangerinde sin egen, der er en nerve i hendes måde at formidle en tekst på, der virkelig imponerer. Desværre står de ofte forudsigelige arrangementer og en næsten selvudslettende smagfuld produktion lidt i vejen for materialet, det bliver trods dets konfliktstof og de mange fine enkeltlinjer i teksterne aldrig rigtig vedkommende.

Det er heller ikke fordi de uforglemmelige melodier ligefrem står i kø for at komme til, og rigtig glad er jeg kun for åbningssangen »Næsten ved« og ikke mindst det modalt afstemte »Ved du nu«. Bjørst skal have ros for såvel intentioner som ambitioner, men rigtigt overbevisende bliver det aldrig.

Peter Laugesen & Singvogel: Den her planet glemmer vi aldrig (Geiger Records/VME) Er udkommet Bjørst: Blandt de levende (Play/ Rec) (Lp/Digi album) Er udkommet

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik