Læsetid: 2 min.

Wozniackis væmmelige søster

Der er ikke skyggen af solskin i sindet i Linda Wendels lige lovlig ambitiøse drama 'Julie', som skildrer en ung tennistøjtes mentale nedsmeltningsproces
Julie virker ved de første par øjekast som en exceptionelt forkælet overklassetøs, og hun etablerer da også et hersker-slave lignende forhold mellem sig selv og de mænd, hun kaster sig over.

Julie virker ved de første par øjekast som en exceptionelt forkælet overklassetøs, og hun etablerer da også et hersker-slave lignende forhold mellem sig selv og de mænd, hun kaster sig over.

7. juli 2011

Kødets lyst, magtbegær, faderopgør og forræderi. De dramatiske grundingredienser i Linda Wendels Julie fejler ikke noget. På papiret er det en historie med stort følelsesmæssigt punch, men udførelsen fører filmen i en anden og mere tvetydig retning.

Birgitte Hjort Sørensen ses i rollen som titelfiguren, der er tennisstjerne. Julie har masser af sexappeal, men ikke meget selvdisciplin. Dømmekraften står det heller ikke for godt til med, for hun synes fast besluttet på at forføre sin træner (Rolf Hansen), der ellers, om end lettere modvilligt, i nær fremtid skal giftes. Med Julies assistent, såmænd!

Samtidig er hendes dominerende far (spillet af Jesper Christensen) i svære økonomiske problemer.

Dyrt magtspil

Filmen er en moderne bearbejdning af August Strindbergs 123 år gamle Frøken Julie, men navnlig på grund af faderfiguren er det fristende at drage en fræk sammenligning med dansk sports unge, tobenede solstrålehistorie, Caroline Wozniacki.

Den blonde Julie-figur er oplagt at læse som en nedrig storesøster til vores storsmilende tennis-es, en smuk kvinde, hvis hang til alkohol og temmelig dikkedarløse forførelsesteknik står i sorthumoristisk modsætning til tennistøjets jomfruelige farve.

Ved de første par øjekast virker Julie som en exceptionelt forkælet overklassetøs, og hun etablerer da også et hersker-slave lignende forhold mellem sig selv og de mænd, hun kaster sig over. Denne hendes søde tand for magtspil har for nylig kostet Julie en kæreste, og en del tyder på, at den kan komme til at koste hende betragteligt mere end det.

I pressematerialet skriver instruktøren, at hun »i stiliseret form smelter teater og film sammen«. Det lyder som en opgave af de mere vanskelige, og Julie er da heller ikke faldet ud som et lydefrit miks mellem teater og film. Replikkerne pendulerer mellem det nutidigt realistiske og det højtsvungne (og enkelte er nærmest utydelige), hvilket giver projektet en høj grad af selvbevidsthed.

Dristigt eksperiment

Den lige vej, som Wendel altså ikke har taget, ville have været at gå efter at skabe fuldtonet indlevelse hos tilskueren. Hun skal tilkendes en vis respekt for sit vovemod, men personligt kunne jeg altså ikke gennemskue det store, forkromede formål med ujævnhederne på dialogfronten hvis altså det er en tilsigtet del af stiliseringen.

Mere klar idé er der over det, når introsekvensen foretager et rask dyk ned i reklameæstetik, som så viger for et John Cassavetes-agtigt nærstudie af filmens få figurer. Julies fald og facadeafmonteringsproces afspejles altså på den måde i billedsiden, selv om det er et greb, der tangerer det fortænkte.

Ingen tvivl skal der dog herske om, at Hjort Sørensens aktive ansigt er yderst velegnet til nærbilleder, men ikke desto mindre fremstår det kun i glimt troværdigt, at træneren faktisk ville lade sig trække rundt i Julies manege i det omfang.

Julie-figuren skal nok forestille at være tragisk, og i sidste ende desperat, snarere end ondsindet, men som konsekvens af de førnævnte valg fra instruktørens side, kommer hendes smerte til at fremstå som lidt af et postulat.

Endelig er selve handlingsforløbet spinkelt nok til at man tænker, at projektet havde fungeret bedre i novellefilmformat. Men frem for alt med et mindre ambitionsniveau og en mere klar kurs.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvad er Wozniacki trukket ind i denne anmeldelse for? For at få et søgeord, der kunne bringe anmeldelsen frem i søgemaskinerne?