Læsetid: 1 min.

Cowboys & Aliens

Glem alt om Men in Blacks genreironiske distance det her er blodig tegneseriealvor!
1. september 2011

Glem alt om Men in Blacks genreironiske distance det her er blodig tegneseriealvor! Og der er rigeligt af det, blodet altså, både det røde fra nybyggerne og indianerne og det grønne fra de slimede rumkræ, som invaderer 1800-tallets New Mexico. Daniel Craig er den ikonografisk machocowboy, der sammen med bl.a. en 'magtmisbrugende men på bunden'-god Harrison Ford skal redde verden fra de sadistiske, menneskefjendske monstre. Det kommer der en del underholdende seksløber- og laseraction ud af, krydret med moraler om at stå sammen i nøden og træde i karakter som en mand. Cowboys & Aliens er baseret på en tegneserie af samme navn fra 2006 og instrueret af Jon Favreau, som også stod bag Ironman-filmene, og han formår virkelig at tilføre lærredet tegneseriefornemmelse. Cowboys & Aliens er på mange måder tro mod sine to ophavsgenrer western og science fiction og den umiddelbart besynderlige genrehybrid glider ned, bl.a. fordi filmen fremhæver de genretræk, sci-fi i forvejen har overtaget fra western (apropos Harrison Ford og hans legendariske Han Solo-figur fra Star Wars). Det påfaldende er dog, at trods det særprægede miks er der ingen reel genremæssig nytænkning i Cowboys & Aliens, som i fuld galop og krigsmaling blander overraskende traditionelle elementer og klassiske pulp-klicheer. Genkendeligheden er fremherskende, mens det vilde, intergalaktiske vestens gamle travere sendes rundt i cirkusmanegen i nyt, ødselt produceret udstyr.

Cowboys & Aliens. Instr.: Jon Favreau. Manus: Roberto Orci, Alex Kurtman m.fl. USA. 118 min. Premiere i Imperial, Palads og 63 andre biografer landet over

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.