Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Klaustrofobisk syndromdrama

Kultur
4. august 2011

Britiske Kristin Scott Thomas har de seneste år med stor succes bevæget sig mellem britiske og franske film. Herhjemme kunne man senest se hende som det karismatiske midtpunkt i De kaldte hende Sarah, og nu er hun igen aktuel i en fransk film, hvor hun stort set er på lærredet fra start til slut. I Lola Doillons psykologiske drama I dine hænder kidnappes hun som læge af ægtemanden til en patient, som døde på hendes operationsbord. Hun blev frifundet i klagesagen, men han (Pio Marmaï) vil have hævn.

Efter et effektivt anslag skildrer størstedelen af filmen som et tilbageblik det psykologiske drama mellem offer og vogter, mens han vil gøre hende ondt, men har svært ved at gøre det, og hun på forskellig vis forsøger at komme fri. Filmen er som et erotisk ladet fiktionsstudie af Stockholm-syndromet, i hvilket historien tager os gennem forskellige stadier, indtil offeret føler sig tiltrukket af den absolut kønne kidnapper. Der er god kemi mellem Thomas og Marmaï, men der er indimellem nogle underlige spring i forløbet, og man bliver lidt udmattet af det visuelt ensformige, klaustrofobiske univers. Doillons manuskript føles på mange måder mere egnet til en teaterscene, selv om det altid er en fornøjelse at se, hvor meget Kristin Scott Thomas kan udtrykke med minimale midler.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her