En skelsættende aktion

Stærk bog om rydning af Brorsons Kirke ville have vundet ved bedre redigering
15. august 2011

Den 13. august vil for ældre læsere være tæt forbundet med Berlin-murens opførelse. For yngre læsere vil dagen tillige være synonym med politiets storm på Brorsons Kirke på Nørrebro, hvor afviste irakiske asyl- ansøgere i sommeren 2009 havde søgt tilflugt først i Vor Frue Kirke og siden i Brorsons Kirke i København for at undgå tvangsudvisning til et krigshærget Irak. Ved en natlig aktion stormede politiet Brorsons Kirke, og irakerne blev brutalt smidt ud fra det, som en ny bog beskriver som et asyl, der var blevet deres hjem.

Bogen henvender sig bredt: »til alle, der interesserer sig for det danske asyl- system, de mange, der fulgte aktionen undervejs, og alle dem, der er nysgerrige efter at vide, hvad der i virkeligheden skete«. Og det er bogens problem, at man spænder meget vidt. Samlet set lykkes det at indfri bogens ambitiøse målsætninger, selv om man med fordel kunne have fokuseret på færre aspekter.

Allerede for et år siden gjorde Information status over Kirkeasyl, da journalist Anton Geist skrev:

»Brorsons Kirke er blevet en del af Danmarks kollek- tive bevidsthed. Et symbolkompleks, der handler om mennesker, som ville gøre ulovligt lovligt.«

Det var tillige en art replik til daværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V), som efter Københavns Politis rydning af Brorsons Kirke udtalte til TV 2 News:

»Vi lever i en retsstat. Disse mennesker har i årevis siddet myndighedernes afgørelse overhørig. Det er dybt uretfærdigt, hvis vi behandlede de asylansøgere, der ikke vil rejse hjem, bedre end dem, der rejste.«

Systemet eller aktivismen

Anton Geist spurgte endvidere: Er det systemet eller aktivismen, der virkede? Ville de irakere, der fik opholdstilladelse, have fået det under alle omstændigheder? Eller ville de være blevet udvist, hvis ikke det havde været for aktionen i kirken? Det er nogle af de samme spørgsmål, som Kirkeasyl behandler i fem hovedtemaer opdelt i cirka 55 underkapitler og ledsaget af flotte farvefotobilledserier, kortskitser og en meget detaljeret kronologi dog gennemgående i en tone mere ud fra en solidarisk holdning end en journalistisk, kritisk distance.

Bogen er en flot mosaik over aktionen gennem bidrag fra bl.a. præst i Brorsons Kirke Per Ramsdal, generalsekretær i Amnesty International Lars Normann Jørgensen, MF Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og genoptryk af taler, bl.a. af forfatter Carsten Jensen.

Voldsom repression

Bogen giver et indgående indblik i selve aktionen ved at forsøge at besvare spørgsmål som: Hvorfor valgte 70 irakere at bosætte sig i en kirke? Hvorfor reagerede myndighederne med så voldsom repression? Hvorfor gav hundredvis af danskere deres sommer for at støtte aktionen? Og hvordan var livet i krypten under Brorsons Kirke?

Kirkeasyl er en flot og omfattende hvidbog over en skelsættende aktion. Alligevel savner man blandt de mange gengivne taler dels den tale, der blev Svend Aukens sidste tale, »Dette er ikke om love og paragraffer«, som han holdt ved Bedsteforældre for Asyls sympatidemonstration i anledning af tvangsudvisningen af 282 irakere den 18. juni 2009, og dels Inge Genefkes tale »Skam over Danmark« året efter.

Bogen ville have vundet ved en stærkere redigering, som også kunne luge ud i en række småfejl. I den historiske oversigt over nyere dansk flygtningepolitik glemmer man f.eks. den såkaldte mexicanersag i 1977, hvor Jaime Martinez og tre danskere blev arresteret efter at de i længere tid var blevet både telefonaflyttet og skygget af PET. De var alle fire sigtet efter den milde spionageparagraf og terrorisme-paragraffen. Mexicanersagen satte derved også fokus på udlændinges manglende retssikkerhed i Danmark. Juridisk er man andre steder på tynd is, f.eks. når man skriver, at Børnekonventionen ligefrem indeholder et forbud mod brug af børn ved tolkning. Det er velment, men faktuelt forkert.

Kirkeasyl en kamp for ophold. Forlaget Frydenlund, 316 sider, 299 kr. Udkommer i dag