Læsetid: 1 min.

Treme

En trombonist, en cajunkok, en dj, en indianerleder, en forfatter og en bar-ejer er blandt HBO-serien Tremes hovedpersoner, som det ikke tager mange afsnit at føle sig i godt selskab med
1. september 2011

En trombonist, en cajunkok, en dj, en indianerleder, en forfatter og en bar-ejer er blandt HBO-serien Tremes hovedpersoner, som det ikke tager mange afsnit at føle sig i godt selskab med. Treme har navn efter et kvarter i New Orleans og følger folks forsøg på at finde tilbage til en hverdag efter orkanen Katrina i 2005. Serien er skabt af The Wire-folk og er i lighed med den tidligere hitserie samfundsgranskende, men ikke tynget af socialkritik.

En kærlighedserklæring

Som det fremgår af dvd-coveret er seriens motto: » Won't bow. Don't knowhow.« Indbyggerne i Treme giver sig ikke uden videre, selv om visse får kamp til stregen i løbet af første sæson. Der er daglige irritationsmomenter som hullerne i vejene eller strømsvigt. Samtidig er der store sager med at finde en fange, som blev væk under de kaotiske fængselsevakueringer efter orkanen, diskussioner af de dårlige sluser og teorier om, at visse befolkningsgrupper holdes fra at vende tilbage til byen, så de ikke kan stemme ved det forestående valg.

Tremehar en dagsorden, men er frem for alt en kærlighedserklæring til New Orleans med jazz, jambalaya og joie de vivre. Med kendte gæstemusikere og mardi gras som omdrejningspunkt får man en livsbekræftende dosis drama, og man får hurtigt den fængende titelsang på hjernen: » Down in the Treme; just me and my baby; we're all going crazy; while jamming and having fun...«

Tremes første sæson er ude på dvd. Anden sæson kan i øjeblikket ses på Canal+. HBO bestilte i foråret en tredje sæson