Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Anmeldelser

Anmeldelser
Kultur
30. september 2011

Åh, de gamle dage

Bedømmelse: 5/6 stjerner

En tidlig Richard Mortensen deler komposition med en, der er fem år yngre. Carl Henning kan også være med. Og sådan har en veloplagt Tom Christoffersen hængt en perlerække af små malerier, digte og tegninger i en lang næsten-kronologisk cirkel, der fører os fra kunstnergruppen Linien, der blev stiftet i 1934, til Linien 2 i '47 og videre til gruppens død i '58. Og så er det ikke mindst et enestående indblik i Albert Mertz. Vi ser en tegning fra 1933, hvor han kun er 13 år gammel (!!), der forestiller soldater og skrig, under hvad han selv kalder en 'automatisk tegning' fra han er 19 år, der er hængt ved siden af et senere maleri af Richard Mortensen med slående ligheder. Den automatiske tegning er i øvrigt godt på vej til at blive 'en rigtig Mertz', eksempelvis er hans fedtfingeraftryk blevet forvandlet til små figurer.

Senere i udstillingscirklen ser vi Mertz' skitser til Wivex Bar, der lå, hvor Hard Rock Café ligger nu, og som siden kom på Andys Bar. Vi ser, hvordan Richard Win- ther udviklede sig, og vi ser to mageløse gouacher fra Geertsen, inden det hele slutter med tre pletskud fra dengang, hvor Ole Schwalbe var skarp. En montre sørger for dokumentation samt kataloget for De Vilde Nætter på Tokanten, Linien 2's første udstilling, der havde et digt af Mertz på forsiden. Baglokalet er viet til fotografier af og med de forskellige medlemmer. mij

Mellem Linierne' hos Tom Christoffersen, Skindergade 5, København til den 22. oktober

Påfaldende udramatisk

Bedømmelse: 4/6 stjerner

Nicolai Howalts gimmick er asken efter kremering. Når liget er blevet brændt, kommer de cirka to kilo rester i en zinkkasse, som Howalt har fået lov at fotografere ned i.

Umiddelbart ligner det stjernebilleder, hvilket jo rummer oplagte associationer, såsom at der er en forbindelse mellem det evige og os, eller at vi er en del af universet, og at vi nu kommer tilbage i kredsløbet. Det sidste er i hvert fald sikkert. De to kilo grundstoffer skulle være nyttige, når de en dag skal i jorden igen.

En påfaldende detalje ved fotografierne er, hvor udramatiske de er. Hakket flæsk fra menneske ville være ubærligt. Kister er altid teatralske. Aske derimod er til at leve med. mij

Nicolai Howalt, 'Slutninger' på Martin Asbæk Gallery, Bredgade 23, København til den 22. oktober

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her