Hipsters? Sæt en fugl på dem

Den indiestjerne-spækkede comedy-serie 'Portlandia' er fjollet satire over langhåret vestkystmentalitet og hipster-selvfedme i Oregons cykelby, Portland. Det kan være både sort og præcist, men lugter også lidt af to hipsters, der brækker sig indforstået over deres eget miljø uden at man har bedt dem om det
22. september 2011

Echo Echo er gæstestjerner, Aimee Mann, Sara McLachlan, Gus Van Sant er der også, og James Mercer, Jenny Conlee og Colin Meloy. Kender I dem? Alle sammen? Virkelig? Nej vel?

Der er noget lidt indspist ved Portlandia en comedyserie, der oppuster alle de klicheforestillinger, man kunne have (men har man?) om Portland, Oregon. Portland er, lærer vi, et langhåret, selvfedt cykel- og økoparadis på vestkysten, hvor en ung med de unge-borgmester (skønne Kyle MacLachlan) holder sig aktiv på sin siddebold bag skrivebordet og skjult spiller noget så u-hipsteraftigt som reggaebas.

Portland er et sted, hvor ikke blot kyllingen, men også kyllingens foder og kyllingens ejer og tidligere kyllingevenner helst skal være 'local', og hvor selvhellige cykelbude er som taget ud af en enhver hip cykelfilmsfestival. Selv intro-sekvensen er filmet med grøntonet hipstermatic-effekt.

I dette bælte af grøn, kreativ klasse følger vi et mylder af mystiske karikaturer spillet af komikerne Fred Armisen og Carrie Brownstein. Brownstein er (sjov) sanger og musiker i indiebandet Wild Flag, mens Armisen i årevis har leveret satiriske udklædnings-sketches i Saturday Night Live.

Med SNL-instruktør Jonathan Krisel låner Portlandia meget fra denne sketchtradition. Blandt Portlands befolkning møder man to verdensfornærmede feminister i en kvindeboghandel, genbrugsaktivister, der skralder vandmelonskiver og bruger det ragelse, de finder, som pynt til en forestående fest med fordærvet mad. »Årrrh,« hviner kvinden ømt, hver gang hun hiver en laset dukke eller trøje op af containeren.

Hipster-selvsving

Og så møder vi skuespillernes egne personaer, Fred og Carrie. »Hipsters, der lytter til hipstermusik, mens de laver et hipster-show på et hipster tv-netværk, der gør grin med hipsters,« skriver en Youtube-bruger om de to til et interview, hvor de hippe komikerne opremser deres obskure, ultracool yndlingsmusikvideoer. Om dette interview, der ikke er en del af serien, i sig selv er selvironi, er svært at sige. Og det er sigende for den fortærskede og selvhadske hipsterironisering. Alt bliver latterligt, mens man glemmer hvorfor. Jeg har for eksempel måttet researche for at forstå al humoren i Portlandia – ret usejt. Man kan f.eks. på Youtube finde den økosmarte, vinyl-seje hotelkæde, som serien tager pis på, og så giver parafrasen bedre mening. Men samtidig går der selvsvingshipster i den, når man skal kende alt det hippe for at kunne grine med.

Så hellere sætte en fugl på det. For sjovest er den sorte komik som i parodien på et nysseligt indretningsmodepar, der giver hverdagen et friskt finurligt pust med designtip: »Se, hvor trist en mulepose, der hænger der. Sæt en lille stoffugl på den. Er den ikke køn nu? SÆT EN FUGL PÅ DEN.«

Har du læst det?

Det er latterligt, velspillet og sjovt. Men mens især Fred Armisen timer sin udgakkede karikaturer perfekt, rundes mange scener af med et aggressivt pay-off. I 'Sæt en fugl på den' baldrer en vild fugl til sidst ind i deres butik og smadrer alt. En irriterende glad Portland-pige vælter på sin blomsterdekorerede cykel og udånder på en græsplæne med en imaginær fødselsdagscupcake. Komikerne leger fint parodierende med deres bytte, mens hugger altså så, helt unødvendigt, hovedet af dem.

Det sker endda i min favoritsketch: To hipsters på en café prøver passivt-aggressivt at overgå hinanden i intellektuel coffeetable-belæsthed. »Læste du den der ting i The New Yorker om at golf er en analogi på ægteskab?« »Jep! Læste du den der ting i Pace om The National? « »Ja. Har du det læst The New York Times? New York Observer? Washington Post? «»Ja. Ja. Ja. Læste du den der fortune cookie fra i går aftes?«

Dysten sakses sammen af en karakteristisk hysterisk hurtig klippeteknik, der giver showet dets særlige energi. Det er en befriende parodi på en genkendelig up to date-kultur. Men. Så jager de to hinanden ud fra cafeen og bliver kørt ned af en bil. »Læste du ikke skiltet?« spørger bilisten.

Man kan næsten høre en triumferende trommehvirvel og et 'ka-tjing'. Dette sidste svirp med pisken er meningsløst sadistisk. Det er med til at give én fornemmelsen af, at serien egentligt også bare er to hipsters, der brækker sig (hysterisk) over deres eget miljø uden at man har bedt dem om det.

Portlandia er i øvrigt netop sådan et show, som man skal have set, hvis man er The New Yorker-typen, der gerne vil have/vise kulturelt overblik. Så, hippe læser, har du læst Informations anmeldelse af Portlandia? Ja. Flot, men har du set showet? Nej? Det er ikke bare lige at knappe op for DR2 efter Deadline, skal du vide. Man skal have TNT7 eller den store pakke på digitalkanalen YouSee. Det er vel en eksklusivitet, som passer det segment, som serien henvender sig til (og parodierer fint). Men man kan også gøre det lidt nemt for sig selv og så bare tjekke showets sjoveste højdepunkter på vores fælles kulturgrav, Youtube. Så er man også med.

En være gang zionistisk talmudiansk propaganda som man kender den. Fri os fra mere USA og deres anti-kulturelle besættelse.

Hjernevask af masserne, det er sådan en produktions eneste formål. Til at brække sig over. Hvornår får danskerne nok? Når nej, de har intet valg, andet end valget mellem det program eller det andet, af det samme subversive skidt.