Læsetid: 1 min.

Hvis ikke os, hvem så

Temaerne er voldsomt interessante i Andres Veiels ’Hvis ikke os, hvem så’, der handler om stiftelsen af Rote Armee Fraktion
22. september 2011

Film kan fortælle historier og Historie. Med sit biografiske drama, Hvis ikke os, hvem så, lykkes det sidste bedste for Andres Veiel. Her kobles to generationer af vold i start-60'ernes Tyskland: krigsgenerationens onde samvittighed og udeblevne selvopgør og så næste generation, der kæmpede også voldeligt for samfundsforandring. I det seneste årti er Tyskland boomet med historiske selvransagelsesfilm. I Hvis ikke os, hvem så skildres periferien af den etablerede Historie med gennem portrættet af det dramatiske forhold mellem forfatter og forlægger Bernward Vesper (en irriterende glat August Diehl) og Gudrun Ensslin (Lena Lauzemis), der forlod Vesper og søn for at stifte Rote Armee Fraktion med Andreas Baader.

Veiel er dokumentarfilmmand og skildrer med arkivklip fra bl.a. Eichmann-retssagen den store Historie i den lille parskildring: Bernward, hvis ufærdige roman Die Reise Veiel låner fra, ville paradoksalt nok genudgive sin fars nazistiske forfatterskab. Livet er som en vittighed uden pointe, siger han. I filmfremstillingen af hans bohemeliv ligger pointerne derimod plukkeklare under overfladen. For der er noget artigt, nærmest skolemateriale-agtigt over Hvis ikke os, hvem så. Temaerne er voldsomt interessante: dét at stå i skyggen af forældrenes fordækte skyld; spørgsmålet om aktiv og passiv vold, ordets kontra voldens magt. Man får nærmest lov til at skrive en tyskstil. Men følelsesmæssigt engageret i historierne og karaktererne bliver man aldrig.