Lyskvinden

Får Marguerite Duras nogensinde sin elskede hjem fra kz-lejren? Ulla Henningsen spiller åndeløst betagende den franske forfatter i 'Smerten' på Teater Får 302. Og umærkeligt forvandler hun Europas ubærlige sorg til en skrøbelighed hos tilskueren
Ulla Henningsen fylder allermest på Teater Får 302's lillebitte scene, når hun gør sig selv næsten usynlig. Kun mørket kan rumme hendes frygtelige erindringer om angsten for kæresten i kz-lejren &#8212 og om sulten, der både ramte ham og hende.

Jacob Buchard
24. september 2011

Et øjeblik lyser Ulla Henningsens ansigt helt svagt og gyldent. Som på den dunkleste Rembrandt stråler hendes ansigt drømmeagtigt i mørket — omme bag tre lysstråler, der virker som et gitter mellem hende og os. Hendes øjne er varme, men de er også ved at lukke sig. De har set noget, de aldrig kan komme sig over. Og de er parate til at forsvinde ind i det totale mørke og døden.

Men så bliver rummet lyst igen. Hun spærrer øjnene op, fugter læberne med tungen og taler videre. Henkastet og muntert, insisterende og sarkastisk. For teaterforestillingen Smertenover Marguerite Duras' selvbiografiske roman er en grum beretning om kz-lejrens pårørende. En fortælling om kvinden, der venter og venter — og som måske får sin mand hjem. For han er ikke længere ham. Sulten har taget ham.

Sult, opkast, sult

Det er den svenske dramatiker Lucas Svensson, der har omdigtet Duras' fortælling til en stram monolog i barske og uforudsigelige scener — og dramaturgen Louise W. Hassing har oversat klogt og præcist. Alle replikker er holdt i en afklaret og rolig tone. Korte sætninger. Underdrevne betragtninger. Eksakte detaljer. Billeder, man ikke vil se.

Ventetidens afmagt skaber en febervildelse hos Ulla Henningsens længselsfulde kvinde, så man som tilskuer selv føler sig ført med ud i kroppens dvale af selvforsvar. Og hendes endelige syn af manden skaber chok hos tilskueren, der næsten synes at have set det, som ikke engang er beskrevet med ord.

Opkast, afføring, vælling, afføring. Dette stykke er helt faktuelt omkring, hvordan sult påvirker et menneske. »Jeg ville give ham mit liv, og jeg kan ikke give ham et stykke brød,« siger kvinden. Og alt gør ondt.

Sorg, vrede, lykke

Det raffinerede i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse er, at hun lader kvinden forblive i sin egen intethed. Kisser Rosenquist har skabt en kongenial tomhedsscenografi, der består af et mørkt rum, der spidser til mod baggrunden — og en stol. Her er alt bestemt af lyset. Og Ulla Henningsen kan derfor træde ind og ud af lyset, akkurat som det bedst spejler hendes sindstilstand. Enkeltspots, viftespots og tusmørke dulmer smerten i denne beretning. Og lamperne har dermed samme funktion, som Jens Albinus' stille vandglas og ydmyge europalle havde det i den tilsvarende umenneskelige, men væsensforskellige kz-monolog over Primo Levis Hvis dette var et menneskepå Det Kgl. Teater forrige år.

I Smertener det kærlighedssorgen, der er det værste. Sammen med følelsen af, at sulten efter et andet menneske herefter aldrig kan stilles.

Alligevel forlader man som tilskuer ikke kun forestillingen oprevet og magtesløs. Man føler sig også sært lykkelig. Jo, lykkelig! For med denne uafrystelige præstation formår Ulla Henningsen at trænge forbi intimteatrets svære nærhedsbarriere og ind gennem tilskuerpanseret — ind til den særlige sårbarhed, som ellers kun mennesker, man elsker, kan nå ind til. Den sårbarhed, som giver modet til at protestere mod umenneskelighed.

Smerten. Tekst: Lucas Svensson, baseret på Marguerite Duras' bog 'La Douleur' fra 1985. Oversættelse og dramaturgi: Louise W. Hassing. Iscenesættelse: Madeleine Røn Juul. Scenografi og lys: Kisser Rosenquist. Får 302 i Toldbodgade. Til 15. okt. (udsolgt). Herefter turné i Sverige og Danmark til 3. nov. Bl.a. Slagelse Teater 24. okt. og Hobro Teater 27. okt. www.faar302.dk

Prøv Information gratis i 1 måned

Forsiden lige nu