Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Optimisme eller opgivenhed?

Følelsesregistret kan komme på den store rutsjetur lige nu i dansk teater. Fra Sejer Andersens forelskelsesteater til Odense Teaters deprimerende hjemløseforestilling
Kultur
19. september 2011
Mads Nørby triller rundt på gaderne i Odense og råber hæst på sin hund, så man ikke er i tvivl om, at Bingse er løbet væk. Men inde på Odense Teater i 'Hjemløs' bindes hans historie ikke sammen med de andres, så forestillingen kommer til at hænge sammen.

Mads Nørby triller rundt på gaderne i Odense og råber hæst på sin hund, så man ikke er i tvivl om, at Bingse er løbet væk. Men inde på Odense Teater i 'Hjemløs' bindes hans historie ikke sammen med de andres, så forestillingen kommer til at hænge sammen.

Morten Kjærgaard

Optimisme er en sjælden ting inden for ny dansk dramatik. Men så er det lige, at en af dansk teaters mest garvede aktører skaber en poesiforestilling, hvor al længsel belønnes med kys. Det er den 75-årige Sejer Andersen skuespiller, teaterdirektør og digter der har dramatiseret sin egen nye digtsamling Sommerfuglekys.

Via sit Vitus Bering Teatret har han bedt instruktøren Madeleine Røn Juul og komponisten Pierre Dørge om at skabe en forestilling for en mand, en sangerinde og en musiker og det har resulteret i en opløftende dialogperle, der aldeles sprænger rammerne for, hvor lykkelig man ellers tillader sig at være i dansk scenekunst ...

Læben på bænken

Forår i København på Kunsthuset på Vodroffsvej er ublu sentimental. Men den er også vidunderligt livsbekræftende. Sejer Andersen sidder på sin bænk og tænker tilbage på sin store kærlighed, mens han læser sine kærlighedsdigte op. Det gør han med så fint et blik og så bevægende en stemme, at man ikke kan lade være med at juble indeni. »Der sidder en krumme på din læbe,« som Sejer Andersen kysse-glad siger det. Historien er stiliseret ganske stramt med ro i kroppene og drømmende leg i musikken. På bænken sætter sig en ung operasangerinde, der slikker sårene efter en kærlighedsaffære med sin gifte lærer. Og den svensk-franske sopran Isabel Piganiol har en indtagende blanding af distance og oprigtighed i sin smukke sangstemme.

Så dér sidder de to bare og betror sig på bænken midt på Christian Tom-Petersens græsscene, mens pianisten Madeleine Sjöstrand gemmer sig ved sit keyboard omme bag et træ med klippefast anslag for disse to skælvende sjæle.

Patos og flasker

Men teaterrejsen fra Sejers kærlighedsbænk til Odense Teaters alkoholikerbarnevogne i Hjemløs er barsk. Her er der ingen kære Sejer. Odense Teaters skuespillere har skabt forestillingen gennem 'devising', hvor de selv har udformet deres scenefigurer, og den viser, at Odense Teaters ensemble har skuespillere, der virkelig kan fange tilskueren med passion og kraft og solidt håndværk. Men forestillingen viser desværre også, at dramatikeren Kristin Auestad Danielsen og instruktørerne Leiv Arne Kjøllmoen og Michael Mansdotter slet ikke har fået greb om historien. Hjemløs er både montage og fortløbende handling, det er hyperrealisme og patos, det er stilisering og flaskeovertydelighed. Og det holder ikke. Heller ikke selv om forsøget er sympatisk, og selv om det givet rykker Odense Teater i den rigtige retning socialt set; blandt andet som opfølgning på den bragende nytårsrevy i Vollsmose. Claus Riis Østergaards narkoman er svimlende blød i al sin skævhed, og Johanne Del-Lewkovitchs bortløbne mor har en betagende smerte i sin råhed. Og Mads Nørbys alkoholiker har en folkelighed, som gør ham vedkommende drevet af en ukuelig optimismetro på, at alt bliver bedre en dag. Men som helhed knækker forestillingen i lige så mange bidder, som den har performere. Det kan man selvfølgelig netop kalde realisme. Ude i virkeligheden er sammenhængskraften jo heller ikke overvældende. Men i et kunstnerisk udtryk skal der et stærkere greb til at overbevise.

 

'Forår i København': Dine læber hvisker i mit øre. Tekst: Sejer Andersen, dramatisering af hans digtsamling 'Sommerfuglekys'. Instruktion: Madeleine Røn Juul. Musik: Pierre Dørge. Scenografi: Christian Tom-Petersen. Vitus Bering Teatret i Kunsthuset, Vodroffsvej 19, Frb. Til 25. sep. www.sejerandersen.dk

'Hjemløs'. Idé og research: Leiv Arne Kjøllmoen og holdet. Tekst: Kristin Auestad Danielsen. Instruktion: Leiv Arne Kjøllmoen og Michael Mansdotter. Scenografi: Eilev Skinnarmo. Musik: Emil Assing Høyer. Odense Teater, Værkstedet. Til 14. okt. www.odenseteater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her