Sådan sælger man helt ud

I sin nye, morsomme og oplysende film, 'The Greatest Movie Ever Sold', skildrer den amerikanske dokumentarist Morgan Spurlock, hvordan man finansierer en film med product placement
8. september 2011

Man kan sige meget om den amerikanske dokumentarist Morgan Spurlock, men underholdende er han. Ikke mindst fordi han som en mere afdæmpet, men ikke mindre satirisk eller kritisk udgave af Michael Moore bruger sig selv i sine film.

I sin gennembrudsfilm, Super Size Me(2004), spiste Spurlock udelukkende mad fra McDonald's i en måned for at vise, hvor usundt det var. I den knap så vellykkede Where in the World Is Osama Bin Laden?(2008) kastede han sig ud i jagten på, ja, verdens dengang mest eftersøgte mand. Og i sin seneste film, The Greatest Movie Ever Sold, finansierer Spurlock en film udelukkende vha. product placement,samtidig med at han skildrer tilblivelsen af selvsamme film.

Det er en gal og genial præmis, og det lykkes ham at skrabe filmens budget på 1,5 mio. dollar sammen ved at indgå aftaler med tøj- og bilfirmaer, flyselskaber, en kæde af benzintanke og ikke mindst producenten af en populær granatæbledrik, POM, hvorfor filmens fulde titel også ender med at blive POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold.

Udsalg eller indkøb?

Morgan Spurlocks teori er den, at i takt med, at vi er begyndt at se film og tv derhjemme og online, og når det passer os, så er det blevet sværere for alverdens producenter af mad, drikke, tøj, sko, biler m.m. at fange vores opmærksomhed med f.eks. tv- og biografreklamer. Og derfor forlader reklamebranchen sig i højere og højere grad på product placement,altså får placeret sine produkter i tv-serier, film, realityshows og sågar nyhedsprogrammer.

For at vise hvordan det foregår, når man sælger den slags 'reklameplads' i en film, vælger Spurlock at sælge helt ud eller, som han siger, »købe sig vej ind« og indgå aftaler med en række firmaer, som kan lide Spurlocks eget brand og finder hans idé interessant.

Det betyder så blandt andet, at han kun må drikke POM, mens han optræder foran kameraet, skal køre i en bestemt bil, være iført bestemt tøj og sko, bo på bestemte hoteller og lave interviews med nogle af de eksperter i branding, reklame, product placement og pr, han konsulterer undervejs, i en bestemt lufthavnslounge eller på en bestemt tankstation. Han indvilger også i at lave egentlige reklamefilm for nogle af de største sponsorer, som vises undervejs i dokumentarfilmen.

Det er en syret og indviklet proces, som på et tidspunkt får Spurlock til at frygte, at firmaerne, han har skrevet kontrakt med, har indflydelse på den færdige film. Det har de ikke, men usikkerheden får ham til at opsøge sin advokat og siden en mand i Hollywood, som kan skaffe et hvilket som helst produkt eller brand plads i en film og trække et produkt eller brands støtte tilbage igen, hvis det bliver fremstillet på en ufordelagtig måde.

På den måde får Spurlock vist, hvor stor en magt reklamebranchen har i mainstream-Hollywood, og han taler med flere instruktører, hvoraf nogle mener, at det er en naturlig del af gamet, mens andre helt afviser, at de lader sig påvirke.

I det hele taget er The Greatest Movie Ever Sold en sjov og på flere måder øjen-åbnende oplevelse, fordi den dissekerer den systematiserede, gennemkommercielle proces med at finansiere en film vha. product placement, og samtidig demonstrerer, hvor afhængig USA i det hele taget er af de mange milliarder dollars, som kommer fra private virksomheder via reklamebranchen. Undervejs taler Spurlock med mange forskellige mennesker, reklamefolk, brandingeksperter, medieforskere og tilhængere og arge modstandere af product placement,som enten jubler over konceptets muligheder eller begræder en udvikling, hvor det bliver sværere og sværere at se, hvornår man udsættes for manipulation i form af disse mere eller mindre skjulte reklamer.

For sjov?

The Greatest Movie Ever Sold – titlen er en omskrivning af titlen på George Stevens' Jesus-skildring The Greatest Story Ever Told (1965) er samtidig en meget morsom film, fordi instruktøren netop fører tanken og processen helt ud i sin logiske konsekvens. Det indebærer f.eks., at Morgan Spurlock, da han til sidst også skal promovere sin film, optræder i et logobehængt jakkesæt i talkshows. Han indspiller også en instruktionsvideo for flyselskabet og får sit kontrafej på pizzabakker og på de plastikkopper, man får på tankstationen etc..

Man kan diskutere, om Spurlock når nok i dybden med emnet; om han har for travlt med at lave sjov til for alvor at få spiddet den uhellige alliance mellem amerikansk mainstreamkultur og den amerikanske reklamebranche og undersøgt de mere alvorlige, samfundsmæssige og psykologiske aspekter af de skridende grænser for, hvordan man kan og må bruge reklamer og product placement.Holder Spurlock f.eks. igen, fordi han i denne film er afhængig af de selvsamme mekanismer, han vil kritisere?

Men han får trods alt på en morsom og letfordøjelig facon belyst en praksis, som konstant udfordrer, hvordan man laver film og tv, også i Danmark.

Og nu vil jeg altså have mig en granatæblejuice fra POM. Den er 100 procent naturlig.

De er skøre, de amerikanere!