Læsetid: 1 min.

Adam Ressurected

20. oktober 2011

Paul Schrader er en spændende instruktør og manuskriptforfatter, og Mishima, Taxi Driver, Raging Bull, Affliction er blot nogle af de moderne klassikere om outsidere og anfægtede mænd, han på den ene eller anden måde har signeret. Hans seneste film, Adam Ressurected, kommer kun på dvd i Danmark, og selv om den dog blev vist på filmfestivalen CPH PIX skal man glæde sig over, at den overhovedet kommer. Jeff Goldblum spiller titelrollen som den jødiske entertainer og tidligere kz-fange Adam Stein, der i 1960'erne bor på et psykiatrisk hospital i den israelske ørken. Adam er en begavet, flamboyant charmør og brillant illusionist, og ligesom sine medpatienter gemmer han på en smerte så stor, at han er blevet vanvittig. Men da en dreng, der opfører sig som en hund, kommer til hospitalet, og Adam som den eneste kan kommunikere med ham, begynder også den voksne mands vej tilbage til livet. Adam Ressurected er en stærk og meget velspillet film, og den tillader sig at have en sorthumoristisk tilgang til sit svære emne. Filmen er baseret på en 40 år gammel og efter manges mening provokerende bog, fortalte Paul Schrader mig for et par år siden: »Den er meget syrlig og er skrevet omkring samme tidspunkt som Catch-22, Slagtehal 5 og Bliktrommen og tilhører den samme satirisk litterære tradition. Den var kontroversiel, da den udkom i Israel i 1971, og den blev kun accepteret som en litterær klassiker, efter at den var blevet prist og hyldet i Europa.«

Adam Ressurected. Instruktion: Paul Schrader. Manuskript: Noah Stollman. Udsendt på dansk dvd af Sandrew Metronome