En belgisk barndoms komitragik

Det tragisk ubehagelige stikker sit klamme hoved frem fra det karikerede i 'The Misfortunates', som er en sjov, men også forbløffende grov barndomserindring fra en belgisk lorteflække fyldt med hor, ond druk, nøgenløb og flagrende nakkehår
6. oktober 2011

Da jeg som lille skulle smide støttehjulene på min første cykel, spændte min far en kæmpe, sort skumgummi-cykelhjelm på mit hoved, og så støttede han mig ved at sætte et kosteskaft fast i cyklens bagagebærer. Jeg slingrede anspændt ned ad Skolevej, men da jeg efter nogle meter kiggede tilbage, voila!, havde far frigjort kosten fra cyklen, og jeg var på egne hjul. Det føltes som at flyve. Frihed. I belgiske Felix van Groeningens The Misfortunates (De helassheid der dingen, 2009) har vor hovedperson, forfatteren Gunther Strobbe (Valentijn Dhaenens), en anden teknik, da han skal lære sin søn cyklingens tohjulede balancekunst. Han skubber den lille dreng frem, drengen slingrer utrygt afsted uden hjelm, så slingrer han mere, og så vælter han ud i vejgrøften. Op igen. Slingre, slingre, smak!, ned i grøften. Skrig og hyl. Op igen. Det er en passende udgangsscene på en underligt tvetydig film, der humoristisk, men også meget ubehageligt skildrer Gunthers egen utrygge opvækst.

Komi-tragik

Baseret på Dimitri Verhulsts semibiografiske bestsellerroman, Tingenes bedrøvelighed, er The Misfortunates en forfatters smertefulde selvopgør med fortiden, krydset mellem barndommens traumer i 1988 og nutidens komisk distancerende bearbejdning. I en livlig filmisk stil, sært iblandet sort-hvide musikakkompagnerede sekvenser, følger vi Gunther som 13-årig. Han er en tavs, bumset blegfis med langt, slasket nakkehår, der bor i lorteflækken Reetveerdegem i et alkohol-forpestet hjem med en musestille bedstemor, en plørefuld far og tre brølende macho-onkler, der ryger, drikker og horer derudad. Roy Orbinson er deres gud, og deres familienavn Strobbe er deres stolthed. Det er et øl-bøvet tabermiljø med nøgencykelløb og lever-flænsende drukkonkurrencer, en grotesk verden af højtråbende fyldebøtter, der karikeres som Polle fra Snave og skildres i en grovsjov tone, der minder om Erlends Loes eller islandske Hallgrímur Helgasons nordiske dystre komik. Samtidigt er det mere, undskyld ordet, 'komitragisk' end tragikomisk: Det ubehageligt tragiske stikker sit klamme hoved ud af det karikerede. Man tror, at det er sjovt, men så er det det ikke.

Bræk og stomi

Vi ser Gunther vække sin far i en pøl af bræk, jage den lækkersultne kat væk fra farens mund for at tørre den af med et par sure underbukser. Vi ser hans 12-årige besøgende kusine drikke sig pærestiv i fadøl. Hun møder uden at vide det sin alkoholskadede far for første gang, da han lader hende og de hujende onkler se hans nyinstallerede stomipose i funktion: en øls rute fra munden og ned, plask, i posen på maven. Vi ser Gunthers fars vilde greb om Gunthers hals, da familien har haft besøg af en dame fra børneforsorgen. »En Strobbe løber ikke væk,« konstaterer Gunther. I nutidssporet forsøger han som forpint forfatter at flygte fra det hele. Blot det at få en søn opleves som et overgreb på denne trang til flugt fra »Strobbe«. Det er svært at give tryghed videre, når man kommer fra det modsatte. Slingre, slingre.

Med lidt god vilje kunne man kalde stemningen i The Misfortunates for en krydsning mellem de største belgiske film: Dardenne-brødres realistiske socialtaberskæbner i Barnet (2005) og Rosetta (1999) og så den bizarre mockumentariske seriemorder-komedie Mand bider hund (1992). Det er en trist virkelighed, skildret karikeret og med fandenivoldsk pessimisme. The Misfortunates er Polle fra Snave i dyb depression. Der er en støjende og lidt rodet film. Den minder om sit problembarn, Gunther, der som voksen igen og igen skubber sin søn ud i grøften. Som publikum får man heller aldrig helt balance, men ubehaget sætter sig som en bitter erfaring.