Læsetid: 1 min.

Citizen Kane

Orson Welles’ sort/hvide debutfilm er en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed
20. oktober 2011

Orson Welles' sort/hvide debutfilm — lavet i 1941, da vidunderbarnet var kun 26 år gammel — optræder øverst på mange topti-lister, når verdens bedste film skal udpeges. Det er da også en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed — så besat er han, at han ender med at blive magtsyg og bitter.

Welles spiller selv hovedrollen som Charles Foster Kane, der var modelleret over virkelighedens magtfulde aviskonge, William Randolph Hearst, mens Gregg Toland står bag de ekspressionistiske billeder, som udgør en stor del af filmens attraktion. Citizen KaneDen store mandpå dansk — er just udsendt på Blu-ray af amerikanske Criterion, kendt for sine fine udgaver af alverdens filmklassikere.

Således er denne nye, uomgængelige udgivelse udstyret med ikke blot to spændende kommentarspor — et af instruktøren Peter Bogdanovich og et af kritikeren Roger Ebert — men også en dokumentarfilm om Citizen Kanestilblivelse, The Battle over Citizen Kane, og en spillefilm, Benjamin Ross' RKO 281, der med udgangspunkt i dokumentarfilmen fortæller den lige så dramatiske historie bag kameraet på filmen: Hearst prøvede at stoppe den selvbevidste Welles, der var ved at drive sig selv og sine samarbejdspartnere og sin producent på RKO til vanvid. Citizen Kanevandt Oscar for Bedste Manuskript, men var begyndelsen på en livslang kamp for Welles for at få lov til at lave sine film, som hanville.

Citizen Kane. Instruktion: Orson Welles. Manuskript: Orson Welles og Herman J. Mankiewicz. Amerikansk Blu-ray fra www.Criterion.com