'Hey ho, get up and go'

Portræt. Bogen om Ulla Terkelsen er en oase i portrætbøgernes ørkenvandring
28. oktober 2011

Åh, nej — endnu en portrætbog! Genren er skamredet i det seneste årti ud fra devisen, at hvis folk er kendte nok, sælger bogen sig selv. Men de letkøbte samtalebøgers æra rinder ud, fortæller man i forlagsverdenen: I dag er det ikke nok at købe en skriverkarl, der sætter sig ned, inter- viewer en kendis i 12-15 timer, skriver interviewet ud og redigerer det med løs hånd.

Genren dør selvfølgelig ikke ud. Listen over nyudkomne portrætbøger er stadig lang som et ondt år. Fra Anker Jørgensen over Poul Krebs, Ståle Solbakken og Johnny Madsen, 'Kasi-Jesper' til Morten Messer-schmidt og Ghita Nørby.

En nulevende dansker har længe stået højt på forlagenes ønskeseddel: TV 2's omkringfarende, globale journalistiske kuglelyn Ulla Terkelsen. Hun er på skærmen hele tiden. Hun er den journalist, som journaliststuderende med overvældende flertal har kåret som deres idol og ikon, hun er en segment- og generationsknuser, for selv om hun har passeret de 67, er hun stadig på.

Men ønsket om at gøre Ulla Terkelsen til en bog er stødt på vanskeligheder. Hun er nemlig både nem og frygtelig svær at interviewe. Nem, fordi hun er en guddommelig fortæller, hun har - i modsætning til mange andre og yngre kolleger — en frygtindgydende almen dannelse og kan finde et klassisk citat til enhver anekdote. Altid i højt humør, når hun er midtpunkt. Svær, fordi hun er et meget privat menneske. Ubehagelige og problematiske begivenheder i hendes liv forbigås elegant — hun dvæler ikke ved dem, de tilhører fortiden, og dumme beslutninger eller handlinger. »Seemed to be the right thing to do — at the time«, som hun ofte siger. Jeg taler af erfaring som både interviewer, mangeårig kollega til og god bekendt af Ulla T.

Mere end opremsning

Så frygten for en ny, overfladisk kendisbog sad dybt i mig, da jeg åbnede Ulla Terkelsens og Andreas Fugl Thøgersens bog Vi kan sove i flyvemaskinen.Men fra første side var jeg med. Fordi det var tydeligt, at den begavede og velskrivende Thøgersen var klar til at gå et spadestik dybere — og sætte det i en fornuftig sammenhæng. Et referat af bogens indhold ville fylde flere avissider, men vekselvirkningen mellem Thøgersens portrætterende journalistik og Ulla Terkelsens egne 'breve' gør bogen til noget mere end blot en opremsning af stjernejournalistens milepæle. Og de er der, selvfølgelig. Fra barndommen i skiltemaler Stålbys og ikke mindst hans stærke og kloge kones Aarhus-hjem i fyrrerne og halvtredserne over flirten med kommunismen (»Den holdt op, da jeg under mit ophold i Polen opdagede, at jeg var den eneste kommunist i landet«), elevtiden på 'Demokraten' i Aarhus (»Den var ikke blot mod kapitalismen, men også mod københavnerne«), freelance i Nordirland og London, DR, TV 2 — London, Berlin, Paris, Kabul — en evig rejse, der fik forlaget til at foreslå titlen Undervejs,hvilket Ulla Terkelsen kontant afviste med henvisning til, at det lød som »et 50'er digt i tidsskriftet Hvedekorn«.

Ulla Terkelsen taler meget. Også i bogen. Og hun taler, som Andreas Fugl Thøgersen præcist observerer »i kursiv ... hun kaster — med digteren Henrik Nordbrandts formulering — ordene fra sig som elskende deres tøj«.

Fra nutid til fortid

Man skal spidse ørerne, billedligt talt, når man læser bogen. For Ulla Terkelsens fortællinger bevæger sig fra nutid til fortid, hun kæder sine oplevelser i Polen sammen med de tilsvarende på Tahrir-pladsen i Kairo, når hun fortæller om sin polske ven, Mieczyslaw Olender, der valgte at blive i Polen, arbejde for styret og sit land »og sluge alle kamelerne«. I lande som Egypten er der samme diskussion. Vil de veluddannede unge, som nemt kan få job i Dubai eller Singapore, rejse, eller vil de blive, hvor de er, og prøve at forbedre situationen?

Og Ulla Terkelsen fortsætter med et svirp til danskerne: »Det er nemt for os at være arrogante og bedrevidende over for folk, vi mener har valgt det forkerte ... folk i lande med frihed og demokrati, der træffer forkerte valg, er idioter, men det er knap så sort-hvidt andre steder i verden.«

Ulla Terkelsen sover i flyvemaskinen, for når man er på evig rejse, lærer man at sove, når der er lejlighed til det. Og bogen med, af og om hende er noget så forskelligartet som en række fortællinger om alt mellem himmel og jord, men mest om begivenheder og tendenser, der formede sidste halvdel af det sidste århundrede og det første årti af dette. Holocaust, Gulag og borgerkrigene i Balkan, »hvor Gud holdt ferie«, som Simon Wiesenthal fortalte hende. Swinging London,drama, lidelse og passion i hendes yndlingslande Irland og Polen, tressernes glade ansvarsløshed, skilsmisser, utroskab og systemskifter og glimtvise overvejelser om at gå på pension.

Men ikke under nogen omstændigheder lige nu. Der venter stadig mange rejser, nye oplevelser og mennesker. Og når Ulla Terkelsen i bogen siger, at »Danmark er en voyeur-nation«, forklarer hun sin mangeårige udlændighed med Erik Knudsens ord om Danmark: »Det er aldrig her, det sker.«

I bevægelse

Udfordringen ved de fleste danske portrætbøger er oftest, at der ikke er tid til at skrive dem. Forfatteren er som regel en journalist, der har nogle måneder til at gøre arbejdet, mens hovedpersonen skal passe sit arbejde og skrive og fortælle i fritiden. Man bliver skuffet, hvis man forventer den ultimative bog om dansk journalistiks Grand Ladyeller ser frem til den store velresearchede historie om TV 2's start (hvor Ulla Terkelsen spillede en vigtig rolle).

Man får heller ikke indspark fra de mange, der har været hendes mod- og medspillere. Andreas Fugl Thøgersen har formået at lirke panserdøren til fru Terkelsen på klem — så resultatet er en forrygende tur med en veloplagt fortæller, der kan sine klassikere. Terkelsen-turen er ikke Danmarks- eller verdenshistorie. Hun bruger sætningen »Hey ho, get up and go!« ofte. Problemer og fortrædeligheder skal gås væk, siger hun og citerer Diogenes: » Solvitur ambulando«Alt løser sig i bevægelsen.