Læsetid: 1 min.

My Fair Lady

27. oktober 2011

Verdens bedste musical er det måske ikke, men det er en af de sidste store synge og danse-film fra Hollywood — og stadig en af mine favoritter, som lige straks udkommer på Blu-ray. George Cukors filmudgave fra 1964 af Alan Jay Lerners scenemusical, der er baseret på Pygmalion, et teaterstykke af George Bernard Shaw, og som handler om sprogprofessor Higgins (Rex Harrisson), der vædder med sin gode ven, oberst Pickering (Wilfrid Hyde-White), om han kan gøre en mere end præsentabel dame ud af cockney-gadetøsen Eliza Doolittle (Audrey Hepburn).

Det kan han selvfølgelig, og undervejs forelsker de to meget forskellige mennesker sig i hinanden — hun først i ham, mens han ikke til at begynde med vil erkende, at han, der ikke bryder sig om kvinder i sit velordnede liv, faktisk har brug for hende. Det er med andre ord en klassisk romantisk historie, som lever højt på ikke mindst veloplagte præstationer og Frederick Loewes velklingende musik og Alan Jay Lerners vittige sangtekster. Det er godt nok ikke Audrey Hepburn selv, men Marni Nixon, der synger, men Hepburn er nu alligevel dårende dejlig og rørende, når Eliza med længsel i hjertet synger om de beskedne drømme, hun har for sit liv i Wouldn't It Be Loverly?, og det er sprudlende morsomt, når en udeltagende Higgins prøver at lære Eliza at tale ordentligt ved at proppe marmorkugler i munden på hende og lade hende synge om, at »en snegle på vej'n er tegn på regn i Spanien.«

My Fair Lady. Instruktion: George Cukor. Manuskript: Alan Jay Lerner. Udgives på dansk Blu-ray af Paramount