Rørende film om Montmartre

Musikerne får lov at spille ud og vidnerne tale ud i Chr. Braad Thomsens film om 'Det Gamle Montmartre'
10. oktober 2011

Det er forståeligt, at der i dag — 50 år efter — stadig spindes heltekvad og udgydes nostalgi om 'Det Gamle Montmartre', jazzhuset i St. Regnegade i København, der senere fik et 'Mellemste Montmartre' i Nørregade og nu i øvrigt er genopstået som 'Det Nye Montmartre' på den oprindelige adresse. For jazzhusets første storhedstid — fra de tidlige til de sene 60'ere — er et stykke dansk kulturhistorie, der så let kan bindes sammen med 'alt det gode', der skete i 60'erne.

I 60'erne havde vi økonomisk vækst og buldrende velfærdsfremgang, vi fik offentligt betalt kunst og kultur i metermål, og vi bevidstgjorde os politisk og socialt på baggrund af nogle konflikter, som (syntes vi) havde tydelige helte og skurke: Den Kolde Krig, Vietnamkrigen, frihedskrige i Afrikas kolonier, racisme i Guds Eget Land, studenteroprør, kvindekamp etc.

'Vi' er altså os, der dengang lod os bevidstgøre, og som i dag i dag kan identificeres som den pænt store gruppe af pensioneringsmodne '68'ere'. Og til 'vi' hører filminstruktøren m.m., Christian Braad Thomsen.

Braad Thomsen, hvis jazzinteresse er velkendt og -dokumenteret, har begået en film, Blues for Montmartre, om jazzmekkaet i St. Regnegade — en spillefilmslang dokumentar, tænker man, idet den på alle sine 85 minutter bruger dokumentarens klassiske udtryk: stadig vekslen mellem gamle klip og nutidige interviews samt en stemme, der berører klippenes kulturpolitiske tyngde.

Personlig skildring

Men nej, Braad Thomsen besynger det hedengangne sted på en meget personlig måde, og hedengangent er det i øvrigt, idet filmen netop tydeliggør for os, der kender 'Det Nye Montmartre', at det 60'er-bohemiske er borte for at blive borte — og for at blive besunget.

'Vi' har i øvrigt oplevet besyngelsen før (mest omfattende og stærkest i Henrik Wolsgaard-Iversens tre år gamle bog om stedet) og set en stor del af klippene i film af f.eks. Jørgen Leth og Niels Lan Doky samt i diverse tv-tilbageblik, men det gør ikke noget, for Braad Thomsen kan noget, andre ikke har kunnet: Han lader sine vidner tale ud, og han lader musikerne spille ud — ofte hele soli — og på den måde behøver han ikke i sine speaks ustandseligt besværge deres kunstneriske format. I stedet kan han dér bruge jeg-formen, hvilket stemmer med, at han i udvælgelsen af materiale har været selektiv, og at han i øvrigt ikke dokumenterer Montmartres historie og slet ikke hele historien.

Godt selskab

Det føles godt at både se og høre så meget kanoniseret musik (Getz, Powell, Webster, Gordon, Konitz, NHØP, Riel etc.), og det føles godt at være i selskab med Braad Thomsens vidner, blandt hvilke Torben Ulrich magter at være præcis midt i al sin mangel på præcision, og Wolsgaard-Iversen igen rager op som en suveræn, varm og afslappet betragter og fortæller.

Dog, man må ikke lade sig forlede til at tro, at man efter at have set filmen kan historien om det gamle Montmartre. Dertil kredser både instruktøren og vidnerne for meget om sig selv og om det anekdotiske, omend Braad Thomsen mod slutningen forsøger sig med en kulturhistorisk betinget vinkel på, hvorfor og hvordan rock og verdensmusik også blev enden på historien for stedet i dets oprindelige form.

Ikke desto mindre: Underholdende er det og sine steder meget rørende (instruktørens egen stemme knækkede såmænd også et par gange, da han introducerede filmen ved premieren), selv om vi slutter med dybest set at have fået meget mere at vide om Montmartres daværende musikere end om stedet selv.

Desuden bør lydsiden nok have en omgang med equalizeren, før filmen slippes løs på dvd. Dét vil gøre det lettere at acceptere den sine steder noget håndholdte klipning, der f.eks. gør fotografen Jørgen Bros forklaring om, hvornår Ben Webster døde eller ikke døde i Amsterdam, uforståelig for de uindviede.