Sanselig sonate for sørøvere

Velskrevet og tempofyldt dokumentarbog om pirater er desværre ikke uden mislyde
7. oktober 2011

Med stiger, joller og automatvåben har Somalias pirater forvandlet en af verdens vigtigste handelsveje til et lovløst hav. De har taget 3.000 søfolk og lystsejlere som gidsler, tvunget handelsflåden til at sejle med bevæbnede vagter og fået udbetalt millioner i løsesummer. Om sørøveriets væsen og konsekvenser har de to danske journalister Camilla Stampe og Laura Marie Sørensen begået den velskrevne og tempofyldte bog Piratjagt — Kampen om menneskeliv og millioner.Bogen bidrager ikke med overraskende nyt, men slår flere vigtige pointer fast om den fire år lange danske piratjagt ud for Somalias kyst. Lad mig nævne et par stykker.

Pirateriet er ude af kontrol. Det internationale samfund har ikke været i stand til at løse problemerne, selv om man pumper mellem 40 og 65 milliarder kroner i sagen hvert år.

Danske flådeskibe opererer nogle gange uden for NATO-mandat, fordi organisationens regler for magtanvendelse er voldsomt restriktive. Stampe og Sørensen har dejligt konkrete eksempler på absurde situationer, som da de danske frømænd ikke må skyde en kran i sænk for at forhindre, at piraterne kan sætte deres joller i vandet og dermed kapre flere skibe, fordi NATO siger nej.

Og så er der den juridiske, farceagtige del af piratbekæmpelsen: Af de 225 formodede pirater, der er blevet pågrebet af danske styrker, er kun fem blevet straffet. Og det skyldes mest, at et flertal af danske politikere ikke ønsker pirater i danske fængsler, fordi de frygter, at piraterne senere vil anmode om at få asyl. Men Piratjagt ...er meget mere end fakta og realpolitik. Stampe og Sørensen har komponeret en sanselig sonate for sørøvere. Bogen strutter af god, gammeldags fortællelyst. Det er piraternes — og deres omgivelsers — historie, der skal fortælles.

Naturligvis er det det. Det kunne ellers være fristende for de to forfattere selv at blive en stor del af historien, ligesom andre, der er rejst farefulde steder hen, selv er blevet det. Men på klædeligste vis holder Stampe og Sørensen sig i baggrunden.

Deres fascination af f.eks. de flotte, modige frømænd ombord på Esbern Snare eller af piratkongen Boyah skinner igennem, men ikke så meget, at den blænder.

Der er i de seneste år udkommet et hav af bøger om pirater. Og netop fordi Piratjagthverken bidrager med afgørende nyt eller har en videnskabelig tilgang til emnet — faktisk er bogens eksistensberettigelse den flotte reportagestil — kunne stoffet med fordel være bragt som en stram artikelserie, netop som den Information selv bragte den 23. september, der er en nådigt nedredigeret version af kapitel 2 om piratkongen Boyah.

Betalte kilder skæmmer

Desværre er sonaten for sørøvere ikke uden forstyrrende mislyde. For det første forholder forfatterne sig ikke klædeligt kritisk til piraternes udbredte selviscenesættelse og selvforståelse som en gruppe stakkels fiskere, der i virkeligheden er tvunget ud i pirateriet, fordi der ikke længere er fisk at fange i havet. Der er ingen virkelig kritiske spørgsmål til f.eks. piratkongen i fængslet. Hvordan i alverden retfærdiggør han sine forbrydelser mod en uskyldig tredjepart? Det er jo ikke familien Quist, der er skyld i overfiskeriet, der i parentes bemærket ikke længere finder sted.

Hen mod slutningen af bogen bliver det helt galt, da forfatterne selv citerer flere kilder, en ældre mand og en borgmester, for at der både er fisk i havet, og at der er brug for at uddanne de unge mænd som fiskere.

For det andet skøjter forfatterne let henover det helt fundamentale problem, det er at betale for interview. Forordet indeholder enkelte sætninger om nogle etiske overvejelser i den henseende. Overvejelser, der er endt i, at forfatterne alligevel har betalt flere af deres kilder for at medvirke.

Det forplumrer billedet og underminerer troværdigheden af en ellers velskrevet og tempofyldt bog.