Læsetid: 4 min.

Firmaets mand

Instruktøren. Historien om Erik Balling er også historien om dansk film fra 1940'erne til slutningen af 1980'erne, og det er filmene, der er i centrum i ny velresearchet bog
Produktion. Erik Balling debuterede som filminstruktør i begyndelsen af 1950'erne og nåede at instruere 39 spillefilm og ikke mindst tre tv-serier. Her ses instruktøren sammen med skuespillerne Ghita Nørby, Bent Mejding og Jørgen Buckhøj under optagelserne til 'Matador'.

Produktion. Erik Balling debuterede som filminstruktør i begyndelsen af 1950'erne og nåede at instruere 39 spillefilm og ikke mindst tre tv-serier. Her ses instruktøren sammen med skuespillerne Ghita Nørby, Bent Mejding og Jørgen Buckhøj under optagelserne til 'Matador'.

Finn Frandsen

11. november 2011

Erik Balling (1924-2005) er en afgørende skikkelse i dansk film, men nogen kunstner i ordets egentlige betydning var han ikke. Når han ramte i plet, havde han et alkymistisk talent for at få kunst ud af folkelig underholdning, men i bund og grund var han en disciplineret slider med en udpræget praktisk tilgang til filmmediet. En company man, der gav sit liv til Nordisk Film i 40 år.

Christian Monggaards Balling — hans liv og film gør meget passende ikke noget stort nummer ud af at finde ind til manden bagved. Dér er det nok bedre at læse Ballings selvbiografi, Som barn var jeg voldsomt hidsig (1998), som Mongaard selv nævner som en af sine hovedkilder.

Vi får en udmærket skildring af de ydre omstændigheder omkring Ballings liv med kone, børn og — især — karriere, men det er filmene, der er i centrum. 39 spillefilm nåede Balling at instruere, fra Vi arme syndere (1952) til Midt om natten (1984), og dertil tre tv-serier — Huset på Christianshavn (84 afsnit, 1970-77), Matador(24 afsnit, 1978-1981) samt den kortlivede detektivserie Anthonsen (fem afsnit, 1984). Alene i 1960'erne instruerede han 18 spillefilm. Læg dertil, at han i tre årtier desuden styrede det meste af Nordisk Films produktion, og man får et billede af en filmmand med erfaringens grå hår på brystet.

'Mordkommissionen'

En god pointe i bogen er, at historien om Erik Balling også er historien om dansk film fra 1940'erne til slutningen af 1980'erne. Og Balling startede på klassisk facon fra bunden. Han var den utilpassede præstesøn, der flyttede fra Nyborg til København, læste til dyrlæge, men var mere interesseret i at skrive filmmanuskripter og følgelig afbrød studiet for at tage et vikarjob som instruktørassistent på Nordisk Film i Valby. Det var i januar 1946 og starten på 40 år i isbjørnens tjeneste.

Han arbejdede som assistent for bl.a. Bjarne og Astrid Henning-Jensen (på Ditte Menneskebarn), og i instruktøren Ole Palsbo fik han en tidlig mentor og læremester. Et forhold, der endte traumatisk: Palsbo ragede uklar med Nordisk Films ledelse, og Balling overtog instruktionen af Vi arme syndere(1952). Kort efter begik Palsbo selvmord, så det var på en tragisk baggrund, at den 28-årige Balling kunne debutere som filminstruktør.

Året efter fik Balling sin 'rigtige' instruktørdebut med Adam og Eva (1953), hans første selvstændige film. Filmen demonstrerer et tydeligt talent for lystspillet, og dét satte ham i høj kurs på Nordisk Film. Bogen beskriver Nordisk Film i 1950'erne som en benhård kommerciel arbejdsplads. Ikke underligt for en virksomhed, der havde eksisteret siden 1906 og bl.a. havde overlevet dansk films internationale fald i kølvandet på talefilmen.

Centralt på Nordisk stod en kreativ styregruppe, som gik under det både morsomme og ildevarslende navn 'Mordkommissionen': Her blev manuskripter gennemgået og ofte slagtet, og man kiggede både på detaljerne i det enkelte projekt og på de overordnede linjer i selskabets produktion.

Det var således hér, at Nordisk Films skift fra 1940'ernes realisme til 1950'ernes lystspil og folkekomedier blev tilrettelagt, med Balling som en central figur. I 1954 blev han udnævnt til produktionschef og dermed ansvarlig for selskabets filmproduktion. Balling var Nordisk Film.

Ingen mesterværker

Som instruktør kan Balling bedst bedømmes på sin samlede produktion; det er svært at pege på en enkelt film som hans mesterværk, og han lavede aldrig en perfekt film. Men navnlig i sine store serieproduktioner, både til film og tv, demonstrerede han, hvordan folkelig underholdning kan gå hånd i hånd med skarp social satire og en fin fornemmelse for, hvad danskhed egentlig er for en størrelse.

Der er ansatser til det i hans tre filmatiseringer af Poeten og Lillemor (1959-61), hvor der kradses venligt i småborgerlighedens lak. Men fuldt realiseret bliver det først i de 13 film om Olsen-banden, som Balling selv instruerede mellem 1968 og -81. Historien om Olsen-banden er fortalt mange gange før, og Balling — hans liv og film tilføjer ikke rigtig noget nyt.

Men i sin analyse af filmenes stil giver bogen nogle vigtige brikker til billedet af Erik Balling som instruktør. Karakteristisk for serien er en mærkelig flad billedstil: Filmene er enkle og velbelyste, uden dybde, blottet for ekstravagante tricks.

Balling så selv Olsen-banden som en tegneserie, og den todimensionale stil var helt bevidst — ofte til stor frustration for hans kamerafolk. Men den går igen i mange af hans andre produktioner. Bl.a. i Matador, som blev til under meget pressede omstændigheder: Alt skulle indspilles mellem klokken 8 og 11.30, inden skuespillerne skulle møde på teateret.

Hér ser vi den anden side af hans knappe stil: Balling var kort og godt en effektiv filmmager, der udmærket var klar over, at man kunne få mere i kassen med en zoom end med en krantur.

Erik Balling var splittet mellem kunstneriske ambitioner og kommerciel tæft. Og Christian Monggaards grundigt researchede bog understreger først og fremmest, at det var, når Balling var mest kommerciel, at han lavede den største kunst.

Christian Monggaard: Balling — hans liv og film. Informations Forlag 456 sider, ill. 399 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu