Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Four Flies on Grey Velvet

Man beundrer den visuelle opfindsomhed i Dario Argentos ’Four Flies on Grey Velvet’, men det er svært at blive revet med af historien
Man beundrer den visuelle opfindsomhed i Dario Argentos ’Four Flies on Grey Velvet’, men det er svært at blive revet med af historien
Kultur
10. november 2011

Der er mange grunde til at holde af og ikke kunne holde den italienske filminstruktør Dario Argento — og hans kulørte udgave af den italienske noir, giallo-filmen — ud, og de er alle sammen til stede i en af hans tidligste film, Four Flies on Grey Velvet(1971), der nu er udkommet på dansk dvd.
Først og fremmest er Argento en suveræn billedmager, der formår at bevæge kameraet som få andre — som var det en aktiv og subjektiv medspiller i hans film. Han forstår at skabe en stemning af uvished, frygt og galskab, som da trommeslageren Roberto (Michael Brandon) ved et uheld kommer til at dræbe en mystisk mand, der forfølger ham, og nu kontaktes af en maskeret mand, der har overværet det hele. Den maskerede mand vil ikke have penge, blot drive Roberto til vanvid, og det gør han blandt andet ved at aflive de mennesker, Roberto omgiver sig med.
Argento har en sort sans for humor, men psykologisk er han ikke så skarp, og personerne i Four Flies on Grey Velveter for usympatiske og for hysterisk spillet. Resultatet er, at man beundrer filmens visuelle opfindsomhed, mens det er svært at blive revet med af historien.

Four Flies on Grey Velvet. Instruktion og manuskript: Dario Argento. Udgivet på dansk dvd af Another World Entertainment

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her