Læsetid: 1 min.

Hjem til jul

Bent Hamers nye film, ’Hjem til jul’, er en ambitiøs, men også ujævn multiplot-historie om behovet for samhørighed og næstekærlighed
17. november 2011

Da det norske filmtidsskrift Rushprint sidste år kårede den bedste norske film siden år 2000, kom Bent Hamers mesterværk Salmer fra Køkkenet ind på en fin førsteplads. Siden den skæve komedie Æg har Hamer gang på gang begavet og stilsikkert modbevist fordommene om den manglende norske humor, og det er svært ikke at have store forventninger til en ny film fra hans hånd, mens norsk film rider på en bølge af succes.

Hamers jule-ensemblefilm Hjem til jul, som er baseret på en novellesamling af Levi Henriksen, er imidlertid en underligt ujævn fortælling med tendens til at blive lovligt sentimental, når trådene skal samles, og alle skal finde vejen hjem. Filmen bruger en juleaften som ramme for at føre forskellige mennesker sammen på tværs af aldre, religioner og landegrænser.

Det er en ambitiøs multiplot-historie om behovet for samhørighed og næstekærlighed, men den føles konstrueret, mens man kæmper for at engagere sig i de mange forløb med julestuerene pointer.

Som altid er der flotte billeder at gå på opdagelse i, og der er nogle rørende øjeblikke, f.eks. når en mand klæder sig ud som julemand for at kunne gense sin ekskone og børn, eller når gamle flammer blusser op omkring en forfrossen juletræsstand. Man kan lune sig lidt i filmens nordlysskær, men der er desværre langt til den vidunderlige, uhøjtidelige hverdagsabsurditetspoesi fra køkkensalmerne.