Læsetid: 4 min.

Istedgades dionysiske pris

Radio24syvs skrøbelige dokumentar-eksperiment, '24syv Dokumentar', er finansieret gennem discountkonceptet 7 x 55 minutters råbånd = en dokumentar og otte timers radio. De første to portrætter af tre tidligere gadebumsers liv er vellykkede — både som doku-mentarer og et kig ind i processen
Livet på Istedgade rulles ud gennem tidligere gadeeksistenser i både '24Syv Dokumentar' og nattens ufiltrerede 'Råbånd'. Og i modsætning til nogle af kanalens andre formater fungerer metoden med at lægge processen frem faktisk godt her.

Livet på Istedgade rulles ud gennem tidligere gadeeksistenser i både '24Syv Dokumentar' og nattens ufiltrerede 'Råbånd'. Og i modsætning til nogle af kanalens andre formater fungerer metoden med at lægge processen frem faktisk godt her.

Sofie Amalie Klougart

10. november 2011

Sikke en idé. 24syv Dokumentar med dertilhørende nattesendt Råbånder et vaskeægte, kæphøjt discount-eksperiment. Det er en rigtig Mads Brügger & Mikael Bertelsen-idé. Formlen lyder: »7 x 55 minutters råbånd = 1 dokumentar«. I leverer materialet. Vi gør det til radio. Sådan en opskrift kastrerer dokumentaristen og sætter afgørende lid til klipperens suveræne evne til at skabe mening. Klipperen Kim G Hansen, lokket med fra DR af programcheferne, kan gøre det. Hertil hører så Råbånd, der en time hver nat sender hele grundmaterialet råt ud i æteren.

Her udstilles alle fejl og pinligheder, alle pauser og 'ren lyd' og alt sludder. Interviewer og interviewperson bliver nådesløst eksponeret. Og det lyder jo nærmest som en beskrivelse af Radio24syvs øvrige programflade. Men i dokumentarformat virker det, indtil videre, på sin egen pragmatiske måde.

Klippekongen

Brügger & Bertelsen har begge selv brilieret med lignende rå reportagedokumentarer — og netop med Kim G Hansen ved roret. I deres fælles radiodokumentarrække Skjoldhøj Arkivetjoggede de to københavnere rundt i Danmarks største parcelhuskvarter og lånte sukker bag ligusterhækkene og interviewede transkønnede postbude og en kvinde i et monokromrødt hjem. Tilbage i deres lejede parcelhus hældte de dagens storfangst i skødet på Kim G Hansen, som så klippede det sammen til en times vellyd. Det gik godt, fordi Kim G Hansen er selve klippekongen i den genre. Han bruger pauser og 'backstage—kommentarer under journalisternes historie-jagt. Og han tilføjer altid en eller anden subtil, aldrig forceret, mening til det hele — med et strejf af passende patos i mu- sikvalg og/eller egen-kompositioner.

Han har sat sin tydelige signatur på hele flokken af journalistiske opdagelses-reportagerækker, som P1 med enorm fordel har investeret i de senere år: P1 på Plejehjem, P1 i Fængsel, P1 i Pattaya, Rungsted Havn Arkivet, Kolonien. Med sit exit fra DR får han frit løb til at styre skuden selv og ugentligt — men med langt færre penge. Tanken er derfor at lade mindre øvede (og billige) radiofolk og andre nysgerrige komme til roret for en ydmyg hyre.

Skønne rustne stemmer

Det bliver muligvis på sigt den landmine, konceptet kommer titl at jokke på. Der er en verden til forskel på at klippe i nærværs-Berthelsen og i en glad radiodebutant.

Endnu kan der ikke fældes dom. For de to første udsendelser er optaget af det rutinerede talent Kasper Søegaard, der med sin joviale radio-persona på bl.a. P1s nu nedlagte Reportagenynder at dyrke det karakterbårne, lokal-eksotiske. Søegaard kan sit 'lort' og sin research og har i 24syv Dokumentar fundet tre leveringsdygtige og lytteværdige karakterer at give (rusten) stemme: Tre elskværdige, rå typer bosat i Valby i de alternative huse kaldet Skæve Boliger til Skæve Eksistenser.

Narkomanen Jan fik sin første sprøjte som 14-årig. Han elsker sort musik og bygger løs på sit hus. Søren maler konceptkunst (paven på lokum), kævler bajere og kan skrive skråskrift spejlvendt. Som barn fik han stukket et jagtgevær ind i gabet af sin deprimerede far. Nu frygter han, at han ville blive skidevoldelig, hvis han fik en kæreste.

»Det har sgu været et sjovt liv — et møgliv«, konstaterer narkomanen Lotte og klapper hunden, der prutter, så det stinker i hele hytten. De tre er bedste venner og kan hinandens historier forfra og bagfra. De griner og råber og skaber sig. Det er råt og rørende, og det føles vigtigt og hyggeligt at være sammen med dem gennem Søegaard.

Flaskens ægte ånd

Også på råbåndene. For så er der jo råbåndene. De syv timers uredigerede mikrofonholderi per dokumentar. Radio24syv skal i 22 af døgnets 24 timer fylde nyproduceret radio på æteren. At klare det krav ved dagligt at hælde dokumentarproduktionens affaldsvand ned i døgnets mest døde time (kl. 05.05-06.00) virker som en pragmatisk skråt op-finger til de rigide public service-krav og den produktionstimepris, der ellers ville gøre det umuligt at lave grundig kvalitets-dokumentar.

Denne årsag får måske anmelderen her til at virke som en overfortolkende idiot ved at tænke mening ind i de første syv timer, som jeg har lyttet til som baggrundstapet i lejligheden. Men mening er der altså. I hvert i disse to første programmer. Råbåndføles nærmest som en uintenderet kommentar til visse af Radio24syvs andre programmer, der har samme løst sludrende kvalitet/kvantitet. Der er sjov lighed mellem Poul Pilgaard Johnsen og Jørgen Leth i tvangs-intens snak om passionens pris over en hammerdyr champagne i programmet Flaskens Åndog Jan og Søren, når de drikker en årgangsøl efter morgenmaden (forloren skildpadde) og fortæller røvere om prisen for livet på gaden. Døde ekskærester på Hovedbanegårdens lokum, fulde unge, der hælder benzin over hjemløses soveposer: Det, Poul & Jørgen, er en dionysisk pris. På Istedgade.

Kig ind i værkstedet

Råbånder også, fra et vel nok ret radionørdet perspektiv, et pirk ind i mesterklipper Kim G Hansens værksted: Hvad vælger og fravælger han i dokumentarformatet? Hvad bruger han som overgange? Hvilke associationer skaber han? Og hvad sker der desuden, på sådan et dokumentarværk-analytisk niveau, ved ens lytteroplevelse, når det, man hører, ikke er styret af en efterredigerings pegefinger?

Første udsendelse er ret råt klippet fællessnak. Pauserne i den bodegahyggelige talestrøm er skabt af lydene fra de sorte bluesplader, som de slidte eksistenser indlevet skråler med på. I anden udsendelse er der derimod insinuerende, følelsesfremkaldende underlægningsmusik og krydsklip mellem de tre personer, der nu udlægger deres historier i rolige enkeltinterviews. Begge udsendelser, og endda råbåndene, fungerer — på grund af klipper, karakterer og journalist. Hvad der sker med de 7x55 minutter, når mindre erfarne mikrofonholdere kommer til, får vi at høre i den kommende tid. Indtil videre er der stor valuta i discountkonceptet.

 

 

24syv Dokumentar og Råbånd.24syv Dokumentar sendes søndage kl. 12.07-13.00. Genudsendelser torsdage kl. 21.05-22.00 og lørdage kl. 6.05-7.00. Råbånd sendes hver morgen kl. 5.05-6.00. Læs mere på www.Radio24syv.dk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg er enig i,, at det fungerer fremragende. Jeg er ikke enig i, at så mange andre formater ikke fungerer. Jeg synes, at taleradio på denne måde er langt mere interessant end P1, som jeg nu lige pludselig næsten ikke kan holde ud at lytte til. Ikke engang Orientering, der virker mærkeligt uvedkommende.