Morsom midtvejskrise

De to britiske komikere og skuespillere Steve Coogan og Rob Brydon tager på rundtur til Nordenglands kulinariske hotspots, mens de parodierer Michael Caine og diskuterer livet og døden i Michael Winterbottoms underholdende ’The Trip’
17. november 2011

Der er adskillige kostelige øjeblikke i Michael Winterbottoms morsomme nye film, The Trip, hvor komikerne og skuespillerne Steve Coogan og Rob Brydon er på kulinarisk rejse i Nordengland. Men det kosteligste af dem alle kommer i begyndelsen af filmen, hvor Coogan og Brydon begynder at konkurrere om, hvem der laver den bedste imitation af Michael Caine, og hvordan den britiske skuespillers stemme har forandret sig siden 1960’erne — han er blevet endnu mere langsom, nasal og raspende med årene. Det er Brydon, der rammer Caine mest præcist, og det er sjovt at overvære de to mangeårige venners indbyrdes konkurrencer, de mere eller mindre venlige drillerier og mange samtaler om alt fra kærester og berømte, lokale digtere til det majestætiske landskab og det at blive ældre.

The Trip er en slags britisk udgave af Klovn, hvor Coogan og Brydon spiller udgaver af sig selv, som leger med offentlighedens opfattelse af, hvordan de er: Brydon er det vennesæle, afslappede, jordbundne og folkelige familiemenneske, mens Coogan er det lidt for selvbevidste, bedrevidende, kvindeforførende og ambitiøse karrieremenneske, der hele tiden taler om, hvor god og succesrig han er.

Caine og Allen

Filmen er en sammenklippet udgave af en tv-serie med samme navn produceret for BBC, og hvor Steve Coogan af avisen The Observer har fået til opgave i en uge at køre rundt til nogle af de kulinarisk mest spændende steder i det nordlige England.

Men selv om man er med, når det umage par sidder bænket ved bordene og får serveret avancerede, gastronomiske lækkerbiskner, så handler The Trip ikke om mad; det er en film om to meget forskellige mænd midt i 40’erne.

Steve Coogan har kun inviteret Rob Brydon med, fordi hans unge kæreste, Mischa, er rejst til USA for at forfølge sin egen karriere, og fordi han ikke kunne få andre med. Og Coogan er fra begyndelsen træt af den nybagte far Brydon, der kysser kone og barn farvel, da de tager af sted i Coogans Landrover. I hvert fald holder Coogan sig ikke tilbage for at brokke sig over Brydon, hver gang vennen forsøger sig med en af sine mange parodier — der er altså også mange af dem, og hans Al Pacino er ikke så god. Til gengæld giver de begge en udmærket Woody Allen.

Og i de tilfælde, hvor det er Brydon, der bliver genkendt og ikke Coogan, nager det Coogan, der er meget mere usikker på sig selv og sit talent, end hans selvsikre fremtoning lader ane.

Lige i øjet

Det er i de øjeblikke, at The Trip bliver helt rørende i sin skildring af venskabet mellem to mænd, som godt nok er jævnaldrende, men alligevel befinder sig meget forskellige steder i livet. Rob Brydon er faldet til ro sammen med sin kone og sit barn, mens Steve Coogan stadig jager de unge kvinder — men faktisk er han lidt misundelig på vennen og savner Mischa og et fast holdepunkt i sit omflakkende liv.

Brydon er tilfreds med sin karriere — det kan godt være, at han ikke er nået helt op på toppen ligesom Coogan, men der er også meget længere at falde. Coogan er en omvandrende neurose. Han har været en af Englands sjoveste og bedst begavede komikere gennem små 20 år, men er fanget i skyggen af sin mest kendte figur, tv-værten Alan Partridge. Han drømmer om, at alle de mest spændende Hollywood-instruktører vil arbejde sammen med ham, men så vågner han op og befinder sig ’blot’ på et hotelværelse i et efterårskoldt Nordengland.

The Trip er en utraditionel og underholdende skildring af en mandlig midtvejskrise, angsten, der kommer med alderen, venskabets natur og berømmelsens og succesens bagside — og selv om man naturligvis ikke skal tage alt for pålydende, er der ingen tvivl om, at filmen også ind imellem spejler virkeligheden for Coogan og Brydon.

Sammen med Michael Winterbottom forsøgte de to skuespillere med stort held noget lignende i den forrygende metafilm Tristram Shandy (2005) — Coogan spillede også en version af sig selv i en af episoderne i Jim Jarmuschs antologifilm Coffee and Cigarettes (2003) — og det er selvfølgelig de to skuespilleres veloplagte og skiftevis øretæveindbydende og sympatiske præstationer, som gør The Trip så god, ligesom de improviserede replikker og situationer for det meste er lige i øjet.

The Trip. Instruktion: Michael Winterbottom. Britisk (Grand Teatret og Vester Vov Vov i København, Gentofte Kino, Café Biografen i Odense, Øst for Paradis i Aarhus, Biffen i Aalborg og Malling Bio)