Læsetid: 1 min.

Niceville

’Niceville’ er en velment og sympatisk film, som dog godt kunne være mere originalt og knap så forudsigeligt skruet sammen
17. november 2011

Det er svært ikke at blive vred over den måde, de sorte tjenestefolk bliver behandlet på i Tate Taylors NicevilleThe Help på amerikansk — der er baseret på en storsælgende bog af Kathryn Stockett og foregår i 1960’ernes Jackson, Mississippi. Og det er svært ikke at engagere sig i den indsats, den unge, hvide kvinde Eugenia ’Skeeter’ Phelan (Emma Stone) gør for at hjælpe dem.

Skeeter vil gerne være forfatter og får den idé at interviewe en række af de kvinder, der som tjeneste- og barnepiger har opfostret Skeeter og hendes veninder i den raceadskilte by, og på den måde skildre de velhavende, hvide familier set fra de tjenende ånders side. Først er det kun Aibileen (Viola Davis) og Minny (Octavia Spencer), der vil tale — de andre er bange for konsekvenserne — men snart vælter det ind med historier om, hvor dårligt de sorte tjenestefolk bliver behandlet, og hvor racistisk en by, Jackson er.

Skeeter holder sit projekt hemmeligt og slører alle navne for ikke at få byen på nakken, men da hendes bog udkommer, regner alle snart ud, hvem der er hvem, og skandalen er uundgåelig. Samtidig gør hun med bogen sit til, at borgerrettighedskampen, der er filmens bagtæppe, også når til Jackson.

Niceville er en velment og sympatisk film, som kunne være mere originalt og knap så forudsigeligt skruet sammen. Men skuespilpræstationerne er stærke — fra Emma Stone og Viola Davis til Bryce Dalls Howard, Allison Janney og Jessica Chastain — og selv om man indimellem føler sig manipuleret med, lades man ikke uberørt af den altid aktuelle historie.