Smerteskæbner

Menneskene har det frygteligt i november-mørkets teater. Med Thomas Bendixens fortolkning af ’Den Gyldne Drage’ på Aalborg Teater som et brutalt-elegant præcisions-billede på smerten
23. november 2011

Teatret gør ondt denne november. Repertoiret vrimler med mennesker, der lider.

I Aalborg Teaters Den Gyldne Drage er det en tandpine, der er stykkets konkrete smerte — med lidelsen hos illegale indvandrere som globalsmerten. Roland Schimmelpfennigs successtykke fra 2009 om en fattig indvandrerdreng fra Kina, der arbejder illegalt på en vietnamesisk restaurant, spilles overalt i Europa. Og for to måneder siden på Husets Teater.

Fortolkningerne er hinandens modsætninger. Hvor Jakob F. Schokking på Husets Teater lod sin fremragende iscenesættelse blive illustreret af en fortløbende videoprojektion, er Thomas Bendixen og Jonas Fly Filberts mindst lige så formidable teaterversion på Aalborg Teater helt nøgen. Kun en hvid container fylder rummet — og så en skammel, som tandpinedrengen kan sidde på. En rist i gulvet og en spand til menneskekødet. Pyha. I dette intetland får replikkerne plads, mens kroppene udfolder sig grotesk-graciøst i Bendixens kon- geniale koreografi.

Sex eller nudler

Marianne Høgsbro styrer restauranten og den evige wok. Hun spiller også den flittige udnyttermyre, der hurtigt indser, at trafficking giver betydeligt større profit end salg af nudler. Høgsbro sælger sin voldtagne græshoppekvinde igen og igen — med ublu øjne, der stirrer direkte ind i Aalborg-publikummets nysgerrige øjne.

Græshoppen er den betagende Andreas Jebro. Når han uskyldigt svinger sig i armene inde i sin voldtægts- container, er skønheden over hans dinglende krop ubærligt brutal. Men hele ensemblet støtter smertehistorien smukt. Amalie Dollerup spiller energisk og tidløst den lille kineserdreng — i Lauenstein Leds glimrende oversættelse kaldet ’Den Lille’. Og Mads Rømer Brolin-Tani spiller stewardesse med suveræne suttebevægelser, mens Lars Lohmann spiller taljesmal, ung pige med talent for det blåøjede ... Ondt og stærkt.

Konvolut eller krokodille

Men Den Gyldne Drage er ikke alene om smerten. Konvolutten på Husets Teater handler også om magtens voldsudøvelse. Spiro Scimones tekst er ny-absurd på den ufede måde, men Mads Wille spiller fortræffeligt som manden, der gerne vil spørge sin præsident om noget ... Dejan Cukic fører veloplagt politikniplen mod knæskallerne, og Benjamin Boe Rasmussens rå slagter tager sig kærligt af alle kroppe, ikke mindst Jesper Hyldegaards uhyggelige magthund. Her kommer afstraffelsen lige så uventet som en vandmelon foran fødderne - eller som arrestationerne under COP 15. Ondt og unødvendigt.

Det groteske præger også Livingstones Kabinets berygtede, engelske sexmordsag. I Lie Down With a Crocodile oser af musikalitet og kinky humor på Får 302. Men forestillingen kan ikke leve op til sin egen optakt om sightseeing til det sted i hjernen, hvor den sygelige trang til at påføre andre smerte sidder.

Bænk eller boksering

At man kan dulme smerte ved at overføre den til andre er old news i Edward Albees The Zoo Story. Hos That Theatre spiller Adam Brix fyren, der begynder at tale med en læsende mand på en bænk i Central Park — og Ian Burns spiller den beherskede mand med bogen. Hos Adam Brix er følelserne stærkt ved at koge ovenud af T-shirten i Barry McKennas iscenesættelse. Også selv om tekstens smerteudtryk fra 1958 føles ældre end i en hvilken som helst græsk tragedie.

Egentlig byder I Salomons Land hos Café Teatret på den mest nutidige smerteskæbne. Emmanuel Limals tekst og Kamilla Bach Mortensens instruktion knækker undervejs. Men Tom Jensen! Han står bare i en kejtet boksering og tager sin smerteskæbne på sig — manden, der brændende ønskede sig et barn, men hvis kvinde skred, så snart hun var blevet gravid. Tom Jensens godtroenhed og afmagt skaber et blændende portræt af en moderne mand uden sikkerhedsnet.

Og sådan kan smerteskæbner dukke op i teatret uden varsel. Ondt og tankevækkende.

Den Gyldne Drage. Aalborg Teater. Til 22.dec.

Konvolutten. Husets Teater. Til 10. dec.